Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties10

Duits ziekenhuis behaalt hoogste EPD-niveau met Soarian

Mario Gibbels
Het academisch ziekenhuis Hamburg-Eppendorf heeft met de toepassing van het elektronisch patiëntendossier (EPD) Soarian van Siemens Healthcare, als eerste ziekenhuis in Europa niveau 7 van de zogeheten EMRAM Awards van HIMSS Analytics Europe bereikt.
Duits ziekenhuis behaalt hoogste EPD-niveau met Soarian

Met het EMRAM (Electronic Medical Record Adoption Model) wordt het niveau van de ICT in ziekenhuizen gemeten. Na in het voorjaar van 2011 al niveau 6 te hebben bereikt, wist het Duitse ziekenhuis nu als eerste ziekenhuis in Europa niveau 7 – het hoogst haalbare – te bereiken. Dat betekent concreet dat het ziekenhuis niet alleen volledig papierloos werkt maar dat bijvoorbeeld patiënteninformatie ook digitaal uitgewisseld kan worden met andere zorgaanbieders en zorgverzekeraars.

Vorderingen

Het Europese EMRAM is afgestemd op de specifieke eisen van Europese gezondheidsinstellingen. Het is gebaseerd op het Amerikaanse EMRAM, dat in 2005 door HIMSS Analytics werd ontwikkeld om de vorderingen op het gebied van het EPD inzichtelijk te maken. De vorderingen worden in acht niveaus (0 – 7) tot uitdrukking gebracht. Doel is voor alle ziekenhuizen dat ze niveau 7 bereiken. (ICTzorg)

Lees meer

Soarian gaat vooruit volgens onderzoek KLAS

Siemens: ‘Soarian staat niet ter discussie’

10 REACTIES

  1. het is hierboven al genoemd, maar bij een polikliniek heb je een hoge turn over van een patienten stroom, met veel stappen om te organiseren per patient. als iemand klinisch is opgenomen, hoe je per dag maar een paar dingetjes in te voeren/toe te voegen digitaal. de stroom van gegevens poliklinsch is exponentieel veel complexer. dan moet het systeem wel aankunnen. dat is niet zo makkelijk blijkt in de praktijk.
    mbt tot de artsencultuur in Duitsland /veel meer geneigd hun proces aan te passen…
    ik ben eigenlijk volledig het tegenovergestelde tegen gekomen in D.
    en mbt het proces in NL.
    dat wordt gestuurd door allerlei politieke overwegingen / sturingen die processen proberen te beheersen (lees: kosten proberen te besparen).
    dat gaat hand in hand met de ziektenkosten verzekeraars (die zich tegenwoordig ZORGverzekeraars durven te noemen! voor zorg moet je naar een dokter, de afhandeling van de kosten lopen via de verzekeraar). Die stellen opeens hele opmerkelijke criteria, waar de artsen in het ziekenhuis aan moeten voldoen. dus dat proces is een soort vogelvrijverklaarde waar iedereen op mag schieten, waar uiteindelijk de artsen en vervolgens de patienten de dupe van zullen zijn.
    Maar het gevolg is ook dat er bizar veel administratief moet worden vastgelegd.
    zo maak je het allemaal nog makkelijker voor de artsen op de werkvloer.
    en om in die omgeving iets te kunnen implementeren heb je functioneel gericht syteem nodig.

  2. Lees alle reacties
  3. Alles wat in het buitenland als goed wordt ervaren wordt gebruikt als argument om iets in Nederland in te voeren. (Ik verwijs hierbij naar het op 17 jaar kunnen beginnen met rijlessen.) Want daar hebben ze in Duitsland ook zulke goede ervaringen mee…. Kan dat argument dan ook niet gelden voor de invoering van een dergelijk EPD etc??

  4. Zorgprocessen en ondersteunende processen zijn absoluut niet gelijk in Duitsland en Nederland. In Nederland is het poliklinische proces vele malen belangrijker dan in Duitsland, terwijl dat juist in Nederland de grootste zorggroep behelst. Daarnaast is de artsencultuur in Duitsland totaal anders. De artsen in Duitsland zijn veel meer geneigd hun proces aan te passen, terwijl in Nederland juist het systeem aangepast moet worden aan het proces. Als je als instelling(lees artsen) bereidt bent je proces aan te passen, heb je gelijk en kun je een Duits EPD in een Nederlandse instelling plaatsen

  5. Volgens mij is het moeilijker (en kostbaarder en de NL markt is klein) om een EPD te maken dat in Nederland voldoet dan in Duitsland. Er is hier zoveel administratie- en registratiedruk, de logistiek druk is eveneens hoger dan in Duitsland; organisatorisch is het complex (b.v. door het medisch specialistisch bedrijf constructie). Het is voor alle nieuwkomende systemen een uitermate zware klus om het in Nederland te redden. Ook voor Soarian staat in Nederland nog geen geweldige referentie klaar… We willen/moeten/eisen gewoon heel erg veel en een Nederlands systeem kent het klappen van de zweep. Maar ja, dan mis je wel weer de zo gewenste innovatie.

  6. Hoe kan het toch dat ze in de landen om ons heen optimaal gebruik kunnen maken van volgende generatie EPD’s als Soarian en Orbis terwijl we hier in Nederland allemaal alleen maar achteruitgang boeken met ouderwetse functiegerichte systemen als Chipsoft. Angst voor vooruitgang met kwalijke gevolgen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.