Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Een op vijf zorgmedewerkers registreert 2,5 uur per dag’

Een op de vijf medewerkers besteedt meer dan dertig procent van de tijd aan registratie. Als je uitgaat van een werkdag van 8 uur, is dat meer dan 2,5 uur per dag. Dit blijkt uit de korte enquête van Zorg voor Beter die door 376 mensen is ingevuld.
administratie400.jpg
Foto: Fotolia

Kenniswebsite Zorg voor Beter heeft een korte enquête uitgezet om te achterhalen hoeveel tijd van hun werkdag zorgmedewerkers feitelijk bezig zijn met registreren. Van de 376 respondenten is iets meer dan de helft (55 procent) werkzaam in een verzorgings-of verpleeghuis, 45 procent werkt in de thuiszorg. De verdeling van de hoeveelheid tijd die medewerkers kwijt zijn aan registreren lijkt gelijk te zijn voor verzorgings- en verpleeghuizen en de thuiszorg.

Resultaat
Else Stapersma, adviseur kwaliteit en doelmatigheid van Zorg voor Beter zegt: ‘In eerste instantie schrokken we toch wel van het resultaat. Als een op de vijf medewerkers meer dan 2,5 uur per dag registreert, lijkt dat veel. Toch zegt het niet alles. Het is de vraag of zorgmedewerkers dit zelf ook als té veel ervaren, en als registatielast zien. Een bepaalde mate van registreren hoort nu eenmaal bij het werk, vooral de registraties die bijdragen aan de kwaliteit van zorg. Denk bijvoorbeeld aan het bijwerken van een zorgplan of risicosignalering. Wanneer wordt registreren een last? Hangt dit samen met de hoeveelheid tijd die je ermee bezig bent, of als je niet weet waarvóór je bepaalde zaken registreert? Of beide?’

Weinig aan gewerkt
Stapersma vindt het schokkender dat 73 procent van de ondervraagden zegt dat de organisatie niet werkt aan het terugdringen van registraties. ‘Er wordt over registratielast geklaagd. Het verminderen van registratielasten is een speerpunt van staatssecretaris Van Rijn. In de media is er veel aandacht voor, maar op basis van de enquête lijkt er in de praktijk nog weinig aan gewerkt te worden.’ Zorg voor Beter roept medewerkers op om zelf te kijken hoe er minder geregistreerd kan worden binnen de eigen organisatie.

Dossier Verspillilng in de zorg
Overbehandeling, gebrekkige afstemming, overbodige administratieve handelingen, fraude en misbruik. Het zijn vormen van verspilling. Door deze verspilling uit de zorg te halen, is veel geld te besparen én verbetert de kwaliteit

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.