In de jaarcijfers 2013 van de eerstelijnspsychologen valt, naast het afnemen van de wachttijd, ook op dat ruim driekwart van de cliënten binnen acht consulten of minder werd geholpen; het gemiddelde aantal consulten ligt in 2013 op 6,4. Bovendien rapporteren eerstelijnspsychologen in 2013 aanzienlijk minder aanpassingsstoornissen bij hun cliënten en beduidend meer stemmings- en angststoornissen (depressie en angst) dan in voorgaande jaren.
Onderbroken behandelingen
De cijfers over het afbreken van behandelingen zijn ook interessant. Steeds vaker worden financiële redenen gegeven voor het afbreken van het contact. Zeventig procent van de geregistreerde cliënten sloot een behandeling in wederzijds overleg af. 18 procent van de cliënten brak het contact (voortijdig) af, waarvoor steeds vaker financiële redenen worden gegeven. 12 procent van de cliënten is door- of terugverwezen naar een andere zorgverlener of zorginstantie.
Opknappen
Ten slotte is een belangrijke statistiek dat bijna 80 procent van de cliënten van eerstelijnspsychologen na een behandeling wat betreft het algemeen functioneren verbetert, zoals ingeschat door de psycholoog. Cliënten zelf vinden ook dat ze opknappen van een behandeling.
Registratie
Het cijfermateriaal over eerstelijnspsychologen is afkomstig uit de NIVEL Zorgregistraties. Hierin verzamelt NIVEL gegevens uit de dagelijkse praktijk van huisartsenpraktijken, huisartsenposten, fysiotherapiepraktijken, oefentherapiepraktijken Cesar & Mensendieck, diëtetiekpraktijken, apotheken en eerstelijnspsychologen. Hiermee wordt onderzocht hoe het staat met de gezondheid van de Nederlandse bevolking en hoe de zorg in de eerste lijn werkt. De psychologen werken binnen 385 praktijken, verspreid door heel Nederland en registreerden gegevens van ruim 41.500 cliënten die in 2013 behandeld zijn.
Schippers heeft gisteren nog tegengesproken dat financiële redenen een rol spelen bij voortijdig afbreken of weigeren van behandeling of vervolgonderzoek in de gezondheidszorg. Hoe verhoudt haar uitspraak zich met de resultaten van het Nivel onderzoek?
De eerstelijns psychologische zorg is een relatief goedkope en effectieve zorg die maatschappelijk veel kosten bespaard. Jammer dat deze langzaamaan de nek wordt omgedraaid door de introductie van de Basis GGZ.