Dankzij een overzichtelijke navigatie is binnen enkele seconden te zien hoe je moet handelen bij verschillende noodsituaties. “De informatie in de applicatie is geen lesboekinformatie.
Omstanders kunnen vaak de ernst van het letsel niet goed inschatten omdat ze niet over voldoende kennis beschikken. Vandaar ook niet de vraag: ‘Wat te doen bij een hartstilstand?’, maar: ‘Je treft een versuft persoon aan. Wat moet je doen?'”, vertelt Marion van den Hurk-Dittmar, instructeur Eerste Hulp. De handelingen worden stap voor stap en met gedetailleerde foto’s uitgelegd. De applicatie kent naast informatie over levensbedreigende situaties, ook praktische informatie die men nodig heeft bij veelvoorkomende kleine ongevallen. Denk bijvoorbeeld aan schaaf- en snijwonden, splinters en kneuzingen.
112
Ook kunnen mensen met de iPhone-applicatie met één druk op de knop 112 bellen en kan de huidige positie direct bepaald worden door middel van GPS, zodat hulpdiensten sneller ter plaatse kunnen zijn. De applicatie zal regelmatig worden aangevuld met relevante nieuwe onderdelen en functionaliteiten. Vanaf vandaag is de KNV EHBO iPhone-applicatie voor bepaalde tijd gratis te downloaden in de Apple App Store. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
‘Meer EHBO-kennis levert ziekenhuizen miljoenen op’
Het Nederlands Rode Kruis start online EHBO-cursus
E-learning-website voor EHBO en reanimatie