Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Rijnstate en Onze Huisartsen openen ELV-transferbureau

Redacteur Zorgvisie en Skipr.
Het transferbureau Eerstelijns verblijf (ELV) helpt onnodige ziekenhuisbezoeken te voorkomen en neemt huisartsen veel werk uit handen. De oprichting van het informatieloket ligt in lijn met het kabinetsbeleid om kwetsbare groepen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen, tijdelijk onder te brengen in het ELV of de GRZ.
oudere
Foto: iStock

Dat verklaart Bruins in een brief aan de Kamer over het structureel onderbrengen van aanvullende geneeskundige zorg in de Zvw in de eerste lijn. ‘Dit draagt eraan bij dat mensen langer zelfstandig kunnen blijven en kan de huisarts ontlasten en onnodige ziekenhuisopnames beperken’, aldus Bruins.

Onnodige tweedelijnszorg voorkomen

Om onnodige tweedelijnszorg te voorkomen, hebben Rijnstate en Onze Huisartsen begin dit jaar een nieuw informatieloket geopend. Huisartsen kunnen via het transferbureau ondersteuning krijgen bij het spoedig en tijdelijk onderbrengen van patiënten in een ELV. Het betreft kwetsbare en oudere patiënten die tijdelijk niet meer thuis kunnen wonen. Het Transferbureau ELV verschaft voor sommige patiënten ook informatie over het regelen van zorg in de thuissituatie. Zo kunnen onnodige opnames en ziekenhuisbezoeken worden voorkomen.

Tijdrovend

De initiatiefnemers vinden het opgerichte bureau hoognodig, gezien de signalen dat het regelen van een ELV-bed tijdrovend is voor huisartsen. Voorheen moest de huisarts vaak op zoek naar een beschikbaar bed voor de patiënt. Nu kan de huisarts contact opnemen met het loket. De loketmedewerker beoordeelt met de huisarts of de patiënt in aanmerking komt voor een ELV-plek en gaat vervolgens op zoek naar een beschikbare plaats. ‘Dit scheelt de huisartsen veel tijd, omdat het transferbureau op de hoogte is van alle wetgeving en alle zorginstellingen in de regio kent die mogelijk plek hebben’, aldus Elke Dominicus, hoofd van het Transferbureau van Rijnstate. Het nieuwe loket is een extra service van het bestaande transferbureau van Rijnstate.

Bruins

Bruins geeft in de Kamerbrief aan dat hij het belangrijk vindt dat er helderheid bestaat over waar zorgprofessional en patiënt terecht kunnen met een zorgvraag en de benodigde zorg goed wordt ingekocht. ‘Daarnaast vraagt het positioneren van deze zorg in de eerste lijn ook veel van alle betrokken professionals.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.