Het Erasmus MC heeft 850 smart-bedden in gebruik genomen. De slimme bedden zijn geleverd door Hill-Rom, een van de grote beddenleveranciers op de Amerikaanse markt voor innovatie in de zorg. Ook de onderhouds- en servicediensten levert Hill-Rom aan het universitaire ziekenhuis. De geleverde bedden maken onderdeel uit van een vijftienjarige dienstverleningsovereenkomst met leverancier Hill-Rom, waarvoor het Erasmus MC een vast abonnementstarief betaalt. Het ziekenhuis gaat vijftien jaar lang wetenschappelijk onderzoek naar het gebruik, de werking en mogelijke verbeteringen van de bedden. Het Erasmus MC is daarmee de proeftuin in Europa voor het gebruik van deze slimme bedden. Hill-Rom gebruikt de gegevens om hun product verder te verbeteren, terwijl het medisch centrum de gegevens inzet om zorgprocessen aan te scherpen.
Verzamelen informatie
De smart-bedden verzamelen allerlei informatie over de patiënt, waaronder het lichaamsgewicht. Verder registreren zij met een alarmfunctie wanneer een patiënt het bed verlaat ofwel aanstalten maakt om op te staan. En kunnen afstemming van bed en rugsteun worden gecontroleerd. Ook zijn de bedden ontwikkeld om doorligwonden tegen te gaan. Zo heeft het bed een speciale matras waarin luchtcellen zijn verwerkt. Wanneer de patiënt doorligwonden dreigt te krijgen of een verhoogd risico hierop heeft, kunnen die worden opgeblazen. Daardoor hoeft een patiënt niet meer van bed te wisselen.
Een uitstapstand en een zitstoelstand helpen met de mobiliteit van de patiënt en kunnen ook valpartijen tegengaan. De bedden moeten niet alleen de zorg voor de patiënt verbeteren, maar ook het werk van verpleegkundigen verlichten. Dit filmpje vertelt meer.
Slimme bedden en NFU
Het voorbeeld van de slimme bedden van het Erasmus MC ligt in het verlengde van de ambities van de NFU. De koepel van universitaire ziekenhuizen presenteerde vandaag het rapport Onderzoek & Innovatie met en voor de gezonde regio. Een van die ambities van de NFU is namelijk het initiëren van nieuwe vormen van publiek-private samenwerking. Bedrijven kunnen op verschillende manieren interessante partners zijn bij maatschappelijk georiënteerd onderzoek. Men moet zich daarbij wel realiseren dat de belangen van het bedrijfsleven niet altijd parallel lopen met die van de onderzoekers, aldus het rapport.