Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Espria-topman Notermans: ‘Cliënt is draaischijf digitalisering’

Redacteur Zorgmanagement
Technische onderwerpen als connectiviteit, interoperabiliteit en veiligheid zijn stuk voor stuk cruciale onderwerpen als het gaat om digitalisering van de zorg. Maar zeker zo belangrijk is wat Espria-bestuurder Arthur Notermans betreft het achterliggende vertrekpunt: ‘De cliënt is uiteindelijk de draaischijf. Als we die meer als uitgangspunt nemen, dan is het andere volgend.’
Digitalisering Istock 926917670
Foto: Natali_Mis/Getty Images/iStock

Zo ver is het nog niet,

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    2 REACTIES

    1. Ik ondersteun de visie van de heer Notermans. Echter de dagelijkse praktijk is toch weerbarstiger, zeker als het gaat over de betrokkenheid van de overheid (lees: VWS) bij dergelijke initiatieven.
      Ik ben zelf betrokken bij een zorgplatform, waarbij bij de opzet is gekozen voor het model van een sociaal-medisch PGO. Wil je dit goed kunnen uitrollen als een nutsvoorziening en cliënten mee kunnen/willen krijgen om hiervan gebruik te gaan maken dan is commitment en betrokkenheid van de overheid een must.
      En nu juist op dat laatste punt laat de overheid zich van zijn slechtste kant zien.
      Aan de ene kant stimuleren dat particuliere initiatieven worden ontwikkeld om de zorg nadrukkelijk te ontzorgen ( zie SET regeling), maar aan de andere kant deze initiatieven vooral particulier te laten, en er niet voor de volle 100% achter te gaan staan, sterven zij voordat zij van de grond komen al een stille dood.
      Jammer en een gemiste kans.

    2. Lees alle reacties
    3. Chapeau voor de heldere en gefundeerde visie van de heer Notermans. Ik hoop dat hij, in zijn rol binnen het regieteam, de handen op elkaar krijgt en de stakeholders tot actie weet te motiveren. De diagnose van ons zorgstelsel is nu langzamerhand voldoende duidelijk gesteld. Vele congressen, seminars en beleidsnota’s komen tot die diagnose. Implementeren blijkt echter lastiger dan een mooie PowerPoint presentatie op het zoveelste congres. Een crisis blijkt helaas ook nu weer de sterkste aanjager voor zorgvernieuwing. Vlak voor de uitbraak van Covid-19 beweerde een vakgroep medisch specialisten dat hooguit 20 % van hun patiënten in aanmerking zou komen voor EHealth. Diezelfde groep beweert nu met dezelfde stelligheid het omgekeerde. Wellicht een beetje overdreven, maar in hun regio groeide het afgelopen jaar de inzet van PGO’s met 77 %. We mogen trots zijn dat we in de top staan van internationale ranglijstjes van zorgstelsels. Met polderen kun je blijkbaar ver komen. De Duitse VWS minister, Jens Spahn, lanceerde onlangs een programma om de digitalisering van de Duitse ziekenhuizen te versnellen. Budget € 4.3 miljard. Ik was trots om in de presentatie te horen dat Nederland genoemd werd als voorbeeld! In Groot- Brittannië hebben inmiddels 9 miljoen mensen elektronisch toegang tot hun medisch dossier. Het nationale ziekenfonds (NHS) met al zijn voor- en nadelen promoot dat sterk met o.a. subsidies. Vergelijkbaar met onze VIPP programma’s. Ik bezocht in China enkele ziekenhuizen. Met Telemedicine zijn zij verder dan onze Nederlandse ziekenhuizen. Voor “polderen” bestaat denk ik geen chinees woord. Het vinden van het goede midden tussen de “polder” en een “dictaat” , het instellingsbelang versus het regio of nationale belang is niet eenvoudig. Ik wens de heer Notermans veel wijsheid en succes om met de juiste mix van visie, crisis, belangenafweging en daadkracht bij te dragen aan het behoud van onze toppositie in de ranglijstjes. Ede, 16-02-2021. Jan van der Beek

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.