Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Facebook likes voorspellen zorgkwaliteit

Mark van Dorresteijn
Ziekenhuizen met veel likes op Facebook hebben een lager sterftecijfer en patiënten zijn tevredener over de zorg. Dat blijkt uit een literatuurstudie van Lise Verhoef en haar collega’s van het Radboudumc die op 21 februari verscheen in het Journal of Medical Internet Research.
Facebook likes voorspellen zorgkwaliteit

In het onderzoek keek Verhoef naar 29 wetenschappelijke artikelen die de relatie tussen sociale media en zorgkwaliteit behandelen.

Social media en de kwaliteit van zorg

Het meest opmerkelijke resultaat dat de onderzoekers vonden staat in een Amerikaans onderzoek naar 40 ziekenhuizen. Daaruit blijkt dat het aantal likes op Facebook samenhangt met het sterftecijfers en de kwaliteit van zorg. In een Peruaanse studie stellen onderzoekers dat het resultaat niet geldt voor de ziekenhuizen in elk land. ‘In Peru zijn de patiëntgroepen niet gelijk aan de mensen op Facebook. Op Facebook zitten vooral jongeren.’

Het is volgens Verhoef nog te pril om kwaliteitsonderzoek enkel te baseren op informatie uit social media. In het artikel legt ze uit dat informatie uit social media vooral gebruikt kan worden om standaard kwaliteitsonderzoek te ondersteunen. ‘De social media kunnen een meer definitief antwoord geven op kwaliteitsvragen.’ In de toekomst wordt het wellicht mogelijk om de traditionele, dure onderzoeken naar patiëntervaringen te stoppen. Mogelijk hebben de social media ook een voorspellende functie. Deze functie is vooral interessant voor organisaties als de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Kansen social media

Een nadeel van traditionele kwaliteitsmeting met vragenlijsten is dat patiënten mogelijk sociaal wenselijke antwoorden geven. Een ander nadeel is dat er vaak veel tijd zit tussen de behandeling en het moment van meten. Sociale media hebben deze nadelen veel minder en bieden kansen volgens Verhoef: ‘Steeds meer mensen gebruiken sociale media, ook om ervaringen over zorg te delen. Hier zitten natuurlijk ook wel nadelen aan. Je weet natuurlijk nooit of een reactie op internet echt van een patiënt komt. Een arts kan zichzelf bijvoorbeeld goede beoordelingen geven, net als de kok van een restaurant dat op de website van Iens kan doen. Ook is de groep mensen die actief is op sociale media niet representatief voor de hele patiëntenpopulatie. En er staan op waarderingssites vaak nog maar weinig beoordelingen. Het is echter niet zo dat alleen boze of verongelijkte patiënten hun waardering achterlaten. Beoordelingen zijn juist overwegend positief.’

Onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door de afdelingen IQ healthcare en het REshape & Innovation Center van het Radboudumc. Deze twee onderzoekscentra bundelen hun krachten op het gebied van onderzoek naar kwaliteit van zorg en gezondheid 2.0. Het onderzoek is gefinancierd door ZonMw in het kader van de Academische Werkplaats Toezicht.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.