Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Facetime vergroot zelfredzaamheid mensen met hersenletsel

Mensen met hersenletsel die zelfstandig wonen, kunnen naast begeleidingsgesprekken thuis, gepland en ongepland beeldcontact hebben met hun eigen begeleider, bijvoorbeeld via Facetime op de iPad. Het concept is eind 2015 getest en inmiddels succesvol uitgerold in alle ambulante teams van InteraktContour. Uit een evaluatie van InteraktContour en Beeldzorgadvies blijkt dat 91 procent van de cliënten vindt dat het gebruik van beeldzorg meerwaarde heeft .
beeldschermfotolia400fotolia.jpg

Cliënten die gebruikmaken van beeldzorg krijgen kosteloos een iPad in bruikleen van InteraktContour. Zij zorgen zelf voor een internetverbinding. Restricties voor het gebruik van de iPad zijn er niet. Manager Marianne Velthuis: ‘Het resultaat is dat 89 procent van de mensen met hersenletsel die gebruikmaakt van beeldzorg van InteraktContour, de iPad ook gebruikt om te internetten of om beeldcontact te hebben met familie. We zien regelmatig bij mensen met hersenletsel dat het contact met vrienden en familie verloren is gegaan. Een iPad maakt hun wereld ineens weer een stuk groter. Zo draagt beeldzorg rechtstreeks bij aan het realiseren van een sterker netwerk.’

Meerwaarde
Uit een evaluatie van InteraktContour en Beeldzorgadvies onder tweehonderd cliënten blijkt dat 91 procent vindt dat het gebruik van beeldzorg meerwaarde heeft. Het gebruiksgemak wordt als zeer hoog ervaren en de kwaliteit van het contact ten opzichte van gewoon bellen is beter. Mensen met afasie (taalstoornis) zijn met beeld makkelijker te verstaan. Groot voordeel van beeldzorg is dat de begeleider een cliënt kan zien. Vaak is een blik in de ogen al voldoende om te beoordelen of iemand lekker in zijn vel zit. Vragen van cliënten worden zo sneller beantwoord. Zij hoeven niet meer te wachten tot een volgende bezoekafspraak. Wat ook fijn is: een partner of mantelzorger kan eenvoudig meedoen met het gesprek.

Zelfstandiger
83 procent van de ondervraagde cliënten ervaart meer rust, veiligheid en zelfredzaamheid doordat er vaker contact is met de begeleider. Gemiddeld is er een tot twee keer per week beeldcontact naast de afspraak thuis. Begeleiders geven in het onderzoek van InteraktContour en Beeldzorgadvies aan dat ze efficiënter en effectiever kunnen werken: 90 procent bespaart op reistijd, 82 procent ervaart meer flexibiliteit en 64 procent vindt dat de kwaliteit van de geboden begeleiding door beeldzorg is verbeterd. Ewald Aberink, individueel begeleider bij InteraktContour: ‘Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met hun geheugen. De kracht van beeldzorg is dat er dagelijks even beeldcontact kan zijn als dat nodig is, bijvoorbeeld om iemand aan zijn medicatie te herinneren. Of om ‘s ochtends de afspraken voor die dag door te nemen. Dat die mogelijkheid er is werkt preventief, we voorkomen dat mensen vastlopen en dat we ad hoc langs moeten gaan. Ook bij complexere vragen of afwezigheid van een collega kun je met beeldzorg gemakkelijker en sneller de benodigde zorg leveren.’

Dossier E-health
E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Berichten in het dossier gaan bijvoorbeeld over implementatie en bekostiging, videocontact met thuiszorgmedewerkers, telemonitoring van patiënten met chronische aandoeningen, preventie met behulp van technologie maar ook hoe zorgpersoneel werkt met e-health.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.