Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gasten Westfriesgasthuis geven feedback met smartphone

Het Westfriesgasthuis biedt als eerste zorginstelling gasten de mogelijkheid om met behulp van hun smartphone direct feedback over de schoonmaak te geven. Vanaf half maart werkt het ziekenhuis met het QR quality systeem van facilitaire aanbieder Gom. Op negen locaties in het ziekenhuis wordt het QR quality systeem ingezet.
Gasten Westfriesgasthuis geven feedback met smartphone
Foto: ANP

Het QR quality systeem is uitvoerig getest, onder andere in het hoofdkantoor van de moedermaatschappij van Gom, Facilicom. Bij het Westfriesgasthuis wordt het doorontwikkelde systeem nu ingezet. Met het inzetten van QR codes is eenvoudig vast te stellen of de eindgebruiker tevreden is. Zo wordt de kwaliteit van de schoonmaak van onder andere toiletten, de entree en andere belangrijke ruimtes geanalyseerd. De meldingen worden anoniem gedaan en zijn daarmee zeer laagdrempelig. Het door Gom ontwikkelde systeem is onderdeel van ‘Connect & Interact’, een programma dat door Gom is opgezet om met informatiestromen zowel processen als de klantbeleving verder te verbeteren. Marco Konter van Gom zegt: ‘Mensen kunnen met een ‘smiley’ of een ‘frowney’ aangeven hoe prettig ze de omgeving vinden waar zij zich bevinden. Met die informatie is veel mogelijk. We kunnen bepalen of het aan de schoonmaak ligt of aan iets anders. Misschien is de ruimte wel te donker. En als we een piek van frowneys zien, kunnen we die direct proberen weg te werken.’

Verhoogde gebruikersbeleving

Ellen Feenstra, senior unithoofd Horeca & Services bij Westfriesgasthuis zegt: ‘Het QR quality systeem sluit aan op onze nieuwe werkwijze, waarbij de patiënt de regie over het zorgproces zelf in handen heeft. Dat bereiken we hier absoluut mee; het verhoogt de belevingskwaliteit.’

Hygiëne

‘Daarnaast is hygiëne zo’n belangrijk aspect in een ziekenhuis’, vult Gom-productmanager Ingrid van Wijk aan. ‘Bij een negatieve ervaring wordt de melding automatisch doorgegeven naar onze objectleiding die het probleem snel oplost. Dat mensen hun mening kunnen geven verhoogt aanzienlijk de gebruikersbeleving. Het geheel draagt bij aan de stralende indruk van het Westfriesgasthuis. Door de data uit het QR quality systeem te bundelen kan worden vastgesteld of de schoonmaakfrequentie voldoet en of er aanpassingen moeten worden gedaan in de werkwijze.’

Schoonmaak on-demand

Een andere toepassing van het QR quality systeem van Gom is ‘schoonmaak on-demand’, waarbij bijvoorbeeld vergaderzalen en kantoren alleen schoongemaakt worden wanneer ze gebruikt zijn. De gebruiker scant de code bij de deur zodra het vertrek wordt verlaten en geeft daarmee een seintje dat de ruimte kan worden meegenomen in de dagelijkse schoonmaakronde. Dit scheelt niet alleen in tijd, maar ook in de kosten. Zo ontstaat per organisatie een contract op maat.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.