Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Gemeenten krijgen nauwelijks contact met nieuwe cliëntgroepen

Nieuwe cliëntgroepen vanuit de AWBZ worden onvoldoende bereikt door gemeenten en Wmo-raden. Dat concludeert kennisinstituut Movisie in een rapport. Zestig procent van de Wmo-raden geeft aan dit een knelpunt te vinden bij de komende overheveling van begeleiding uit de AWBZ naar de Wmo.
Gemeenten krijgen nauwelijks contact met nieuwe cliëntgroepen

Uit het onderzoek ‘Cliëntenparticipatie in de voorbereiding van de AWBZ-transitie’ blijkt dat de meeste gemeenten aan de slag zijn gegaan met de transformatie van de functie begeleiding ondanks de vertraging die is ontstaan door de val van het kabinet. Zowel gemeenten als Wmo-raden zijn op zoek naar signalen van de nieuwe cliënten. Uit het onderzoek blijkt dat zestig procent van de Wmo-raden vindt dat het in contact komen met de nieuwe doelgroep een knelpunt is. Dit kan volgens Movisie te maken hebben met het feit dat ‘vertegenwoordigers’ van deze nieuwe doelgroep geen zitting hebben in de Wmo-raden en de Wmo-raadsleden het moeilijk vinden om hen op andere manieren te bereiken. Ook gemeenten worstelen hiermee, maar proberen via informatiebijeenkomsten en werkbezoeken de cliënten in beeld te krijgen.

Informeel

Een andere onderzoeksuitkomst is dat veel contacten tussen gemeente en Wmo-raden en een groot deel van de contacten van Wmo-raden met cliënten een informeel karakter hebben. Wmo-raden maken veel gebruik van het eigen netwerk van de raadsleden en met gemeenten wordt veel in de wandelgangen besproken.

Wmo-raden

Bovendien komt uit het onderzoek naar voren dat Wmo-raden verschillende opvattingen hebben over de rol die zij ten opzichte van de gemeente willen aannemen. Veertig procent van de Wmo-raden wil zich alleen toeleggen op het controleren en adviseren van de gemeente en heeft daarmee een reactieve houding. Voor de overige 60 procent van de raden is het niet genoeg om alleen te reageren op beleid. Zij zien voor zichzelf een meer proactieve rol in de beleidsvorming. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Grote onduidelijkheid overhevling begeleiding naar Wmo

Vrees voor run op Wmo-loket

Renkum laat inkomensgrens Wmo voorlopig varen

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Interessant en belangrijk rapport. Moeten de belangenorganisaties van de verschillende types clienten zich met name aantrekken. Zij zijn aan zet om de lokale ambtenaren en politici bewust bte maken van de belangen van hun achterban. Rapport is overigens gebaseerd op een te klein aantal interviews met een zeer eenzijdige samengestelde groep om representatief te kunnen zijn voor heel Nederland. Vooral ook omdat per gemeente juist vanwege het karakter van de wmo, grote verschillen bestaan.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.