Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Geschilleninstanties krijgen erkenning

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Op 1 januari moet iedere zorgverlener zijn aangesloten bij een geschilleninstantie die in het bezit is van een erkenning door VWS.
klacht.telefoon.istock.jpg
Foto: iStock

Dat schrijft het tweede deel van de Wkkgz voor dat op 1 januari 2017 in werking treedt. 

VWS-erkenning
Er zijn op dit moment tien geschilleninstanties erkend door VWS:
Stichting Geschilleninstantie Register Chiropractoren (SGRC),
Geschillencommissie Openbare Apotheken,
Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg,
Geschilleninstantie DOKh (een stichting die nascholingen organiseert voor eerstelijns zorgverleners),
Geschillencommissie Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen,
Geschillencommissie Ambulancezorg,
Geschillencommissie Osteopathie,
Geschillencommissie Gehandicaptenzorg,
Geschillencommissie Zorg Algemeen, 
Geschillencommissie EZa voor extramurale zorgaanbieders.

Branche
Verder zijn brancheverenigingen druk met de opzet van eigen geschilleninstanties voor de leden. Zo is de Geschilleninstantie Ziekenhuizen, waar NVZ-leden gratis lid van kunnen worden. Hoe duur de behandeling is per klacht, is volgens een woordvoerder pas bekend nadat deze is afgehandeld omdat de ene klacht complexer is dan de andere. De erkenningsaanvraag is onlangs naar het ministerie gestuurd. Volgens de woordvoerder is er een twintigtal geschilleninstanties voor de hele zorg.

De LHV-leden kunnen zich aansluiten bij de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE). Deze maakt deel uit van een uniforme klachtenregeling voor huisartsen. Het lidmaatschap is te combineren met bemiddeling door een klachtenfunctionaris. De SKGE is toegankelijk voor huisartsen en apothekers en kost 130 euro per jaar, LHV leden betalen 120 euro.

Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie vormt de huidige klachtencommissie om naar een geschillencommissie. Het reglement van de geschillencommissie moet nog aan de leden worden voorgelegd tijdens de AV van 14 december.

De Geschillencommissie
De Geschillencommissie Zorg Algemeen valt onder De Geschillencommissie, die ervaring heeft met geschillencommissies in de zorg. Hierbinnen bestaan sectorale geschillencommissies, zoals de  Geschillencommissie Geestelijke Gezondheidszorg, die klachten behandelt van patiënten tegen een instelling voor geestelijke gezondheidszorg. De Geschillencommissie Verpleging, verzorging en Thuiszorg behandelt klachten van patiënten tegen een zorgaanbieder van verpleeg- en verzorgingshuiszorg, thuiszorg, kraamzorg, jeugdzorg of consultatiebureauzorg. De Geschillencommissie Zorginstellingen behandelt klachten tegen patiënten tegen een zorginstelling, zoals een ziekenhuis, een instelling voor gehandicaptenzorg of een trombosedienst. De klachten kunnen gaan over: schade ontstaan door een behandeling of een operatie, beschadiging of vermissing van eigendommen, of onvoldoende zorgverlening. Dan zijn er nog de Geschillencommissie Zelfstandige Klinieken en de Geschillencommissie Geneeskundige Zorg. Twee commissies zijn erkend, voor vijf andere geschillencommissies is erkenning aangevraagd.

Wkkgz
De geschillencommissie biedt klagers die in het gelijk zijn gesteld financiële compensatie. De Wkkgz verplicht iedere zorgaanbieder, ook waarnemers, om te beschikken over een klachtenregeling. Onderdeel daarvan is aansluiting bij een geschillencommissie. Een geschillencommissie mag vergoedingen tot maximaal 25.000 euro uitkeren, tenzij anders is afgesproken. 

Dossier Juridische Zaken
De zorg is aan verandering onderhevig wat onduidelijkheid en conflicten met zich meebrengt. De oplossing komt dan vaak uit het juridische circuit. In het dossier juridische zaken leest u over juridische kwesties, rechtszaken en het scheidsgerecht.
Lees meer >>

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.