Emergis is met deze toetreding het tiende lid van de Gx. De aangesloten instellingen vormen een netwerk waarbinnen kennis en ervaring uitgewisseld worden. ‘Het doel is dat e-health waar mogelijk vanzelfsprekend wordt en cliënten hierdoor meer aan hun eigen herstel kunnen werken,’ aldus Niek de Klerk, programmaleider digitale zorgagenda bij Emergis.
Opschaling is de laatste tijd veel in het nieuws geweest, aldus De Klerk. Hij verwijst daarbij naar een artikel op zorgvisie.nl en de brief van minister De Jonge naar aanleiding van Kamervragen hierover. Bij Emergis wordt de implementatie gestuurd door teams die met e-health zijn gaan werken. ‘Implementatiekeuzes worden gewoon door deze teams op de werkvloer gemaakt. Daar is weinig druk op uitgeoefend en dat heeft een positief effect op de motivatie.’
Voordeur
Deze methode heeft effect gehad. De Klerk: ‘De teams zijn getraind in het gebruik en zijn op hun eigen tempo gestart met experimenteren. Dat leidt tot een natuurlijke groei van het aantal cliëntaccounts – inmiddels zijn dat er zo’n 4000. Maar natuurlijk willen we dat nog verder omhoog brengen.’
De volgende stap is volgens Emergis ‘e-health aan de voordeur’. Dat betekent dat alle cliënten die zich aanmelden bij de instelling via e-health een welkomstmodule aangeboden krijgen. Ook gaat de instelling experimenteren met een online voorbereiding op de intake.