Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Handboek voor opschaling e-health in ggz

Mark van Dorresteijn
Het Handboek Zorg voor Online van e-healthleverancier Minddistrict helpt ggz-organisaties bij de opschaling van e-health. Marian van Helden, manager Nederland, legt uit op welke manier het handboek bijdraagt.
Handboek voor opschaling e-health in ggz

Het handboek geeft ggz-organisaties praktische handvatten, zodat zij een overzicht hebben en direct zien aan welke fronten nog gewerkt moet worden. ‘De afgelopen jaren hebben we veel ervaring opgedaan bij het uitrollen van e-health’, stelt Van Helden. ‘Juist bij de overstap van pilotproject naar toepassing binnen de gehele organisatie, ontstaan problemen. Zorgorganisaties moeten aan veel verschillende aspecten denken. Wanneer het overzicht niet wordt bewaakt, lopen zij kans om onderdelen te vergeten en dat brengt de opschaling in gevaar.’

Problemen bij opschaling

Van Helden ziet dat het vaak misgaat bij de opschaling van e-health. ‘Organisaties hebben bijvoorbeeld hun visie voor de lange termijn niet scherp. Maar als de visie onduidelijk is, hoe moeten behandelaars dan weten wat van hen verwacht wordt? Verder zien we regelmatig dat behandelaren geen ondersteuning krijgen na de invoering van e-health. Zij weten dan niet hoe ze bijvoorbeeld online behandeltools in moeten zetten in de dagelijkse behandelpraktijk. Door goede opleiding en begeleiding, leren zij e-health echt te gebruiken als onderdeel van de behandeling.’

Scorecard

Een gevaar is dat belangrijke elementen bij een implementatie uit het oog worden verloren. Daarvoor heeft Minddistrict de ‘e-health accelerator scorecard’ bedacht. Met de scorecard hebben organisaties een overzicht van alle elementen die van belang zijn bij de opschaling van e-health. Zo kunnen organisaties precies zien wat ze al hebben gedaan en waar nog aan gewerkt moet worden. De scorecard is verdeeld in drie niveaus: de organisatie, het behandelteam en het cliënttraject. Deze onderdelen moeten in balans blijven. Alles staat ook in verbinding met elkaar. Wanneer bijvoorbeeld op organisatieniveau de visie wordt aangescherpt, heeft dat gelijk effect op het behandelteam en het cliënttraject. Andere onderdelen die aan bod komen zijn: interne en externe communicatie, behandelaar-cliëntrelatie en toepassing van verschillende soorten e-health. Zo worden organisaties gestimuleerd om elk vlak in de gaten te houden, maar wel prioriteiten toe te kennen aan onderdelen. De scorecard is tevens een meetinstrument om resultaten, leerpunten en behaalde doelen inzichtelijk te maken.

Handboek

Het handboek is digitaal en elk onderdeel bevat diverse opdrachten. Deze zijn onderbouwd met documentatie of ervaring van Minddistrict.  Binnen het boek wordt met de scrum-methode gewerkt. Deze planmatige aanpak draait om het stellen van doelen en daarbij voortdurend kijken waar het grootste succes te behalen valt. Van Helden: ‘Het boek is eigenlijk meer een levend document waarmee organisaties altijd zien hoe zij ervoor staan en welke onderdelen nog extra actie vereisen. Uiteindelijk zullen cliënten hier baat bij hebben. Zij worden op de juiste wijze empowered om te kunnen veranderen.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.