Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Aanpak wachttijden: ‘Verbeter de regionale samenwerking tussen zorgaanbieders in de ggz’

Redacteur Zorgvisie
Door oplopende wachttijden bij zorgaanbieders lopen cliënten het risico geen tijdige of passende zorg te ontvangen. Om deze wachttijden te beperken, gaat de IGJ voortaan mede beoordelen of ggz-instellingen genoeg doen om de wachttijden terug te dringen. Tevens kan een samenwerking op regionaal niveau vernieuwende oplossingen bieden.
VGZ: Parnassia heeft behandelplicht
Foto: Pongmoji / AdobeStock

De aanpak van wachttijden is complex. De oplossingen liggen ook buiten de invloedssfeer van de instelling. Hierdoor komt een tijdige in- en uitstroom van cliënten in de ggz onvoldoende tot stand. Naast een samenwerking op regionaal niveau, hebben ook individuele instellingen hierin een verantwoordelijkheid.

Oorzaken van de wachttijden

Wachttijden in de ggz ontstaan door verschillende oorzaken. Een aantal oorzaken is te herleiden tot de kwaliteit van zorg bij een zorgaanbieder, zoals de inrichting van het behandelproces, de verantwoordelijkheidsverdeling wanneer een cliënt op de wachtlijst staat, samenwerking in de zorg en transparantie over wachttijden. Dit is reden voor de inspectie om aandacht te hebben voor de wachttijden in de ggz en instellingen te beoordelen of zij de nodige inspanningen leveren om de wachttijden te beperken en zoveel mogelijk weg te werken. De inspectie kijkt daarbij nadrukkelijk naar de elementen van de wachttijdproblematiek die in de invloedssfeer van de zorgaanbieder liggen.

Afspraken om de wachttijden te beperken

In de zomer van 2017 zijn door de ggz-sector, vertegenwoordigers van cliënten, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Zo zijn er acht regionale taskforces gestart onder begeleiding van KPMG en is per regio een probleemanalyse uitgewerkt, de knelpunten benoemd en geadresseerd. In het voorjaar van 2018 is vervolgens de rapportage ‘Tussenstand wachttijden in de ggz’ van de Nederlandse Zorgautoriteit gepubliceerd.

De inspectie wilde een beeld krijgen van de problematiek rond wachttijden in de ggz. Daarom is een methodiek ontwikkeld om haar toezicht op deze problematiek effectief in te richten. De afgelopen maanden zijn negen instellingen bezocht. De resultaten van deze bezoeken zijn terug te lezen in het rapport ‘Wachttijden in de ggz: verbeterkansen vooral in samenwerking op regionaal niveau’.

VGZ en BuurtzorgT

Verschillende partijen zetten alles op alles om de wachtlijsten in de ggz te beperken. Zo laten zorgverzekeraar VGZ en ggz-organisatie BuurtzorgT weten intensief samen te gaan werken. ‘BuurtZorgT heeft een unieke positie. Waar in de rest van het land een groot tekort aan behandelaren is, heeft BuurtzorgT steeds meer psychiaters die solliciteren dan dat er vacatures zijn’, aldus de ggz-organisatie. VGZ een BuurtzorgT hebben besloten om in Rotterdam direct te starten met extra teams. De stad heeft namelijk de langste wachtlijsten in de ggz van Nederland, soms tot wel 32 weken, wat te wijten is aan het tekort aan ggz-behandelaren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.