Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

‘Huidskleur is geen selectiecriterium bij Cordaan’

Mark van Dorresteijn
De Amsterdamse zorgorganisatie Cordaan kijkt bij het inplannen van medewerkers niet naar huidskleur, seksuele geaardheid of andere punten waarop gediscrimineerd kan worden. Dat laat woordvoerder Sharon Trémour van Cordaan weten. Aanleiding voor de uitspraak is een ingezonden brief in het Parool waarin de moeder van een uitzendkracht stelt dat huidskleur een selectiecriterium is bij Cordaan.
‘Huidskleur is geen selectiecriterium bij Cordaan’

Haar zoon werd tweemaal door Cordaan naar een ander adres gestuurd. De eerste cliënt had liever geen man over de vloer. “Daar kon ik me nog wel in vinden”, zegt de jongen in het dagblad. Vervolgens moest hij naar een ander adres. “De medewerker aan de telefoon vroeg toen: ‘Heeft u een kleurtje? Als u een kleurtje heeft, kunt u daar niet naartoe. Die mevrouw houdt niet van mensen met een kleurtje.’ Ze zei het zonder aarzeling in haar stem, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.” De jongen nam vervolgens ontslag bij Cordaan.

‘Ongelukkig incident’

Cordaan spreekt van een ongelukkig incident waarbij te weinig rekening lijkt te zijn gehouden met de uitzendkracht. “Diversiteit is bij ons juist een van de speerpunten”, legt Trémour uit. “Helaas is het een pijnlijke realiteit dat ons streven naar diversiteit niet in alle huiskamers van Amsterdam wordt gedeeld. Medewerkers wordt soms botweg de deur gewezen op discriminatoire gronden. Als werkgever vinden wij het onze verantwoordelijkheid om onze medewerkers hiertegen te beschermen. Elke klant krijgt van ons vooraf te horen dat we een divers personeelsbestand hebben met gekwalificeerde medewerkers en dat wij bij het inplannen van onze medewerkers niet kijken naar kleur, seksuele geaardheid, hoofddoekdragers of welke eigenschap dan ook.” Een uitzondering op deze regel is geslacht. “Vrouwen die persoonlijke verzorging nodig hebben, mogen aangeven dat zij niet door een mannelijke verzorger geholpen willen worden. Dat vinden wij wel een begrijpelijke situatie.”

Duidelijke regels omtrent discriminatie

Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA) beaamt dat selectie op geslacht de enige uitzondering op de regel is. “Cliënten in de thuiszorg mogen geen eisen stellen op grond van bijvoorbeeld ras, godsdienst of seksuele gerichtheid”, laat Jessica Silversmith van MDRA weten. “Wij concluderen voorzichtig dat de cliënt in kwestie bekend stond om het feit dat zij geen thuishulp wenste ‘met een kleurtje’. Toch is het niet de bedoeling dat een thuiszorginstelling daar gehoor aan geeft. Voordat cliënten een relatie aangaan met de thuiszorginstelling, moeten de regels op het gebied van discriminatie duidelijk in het contract staan. Als een cliënt deze regel schendt, kan een gesprek plaatsvinden. Blijven de problemen bestaan, dan kan het contract ontbonden worden.”

‘Stap naar leidinggevende’

“Wij adviseren verzorgenden bij discriminatie altijd naar een leidinggevende te stappen”, zegt Landelijke Beroepsvereniging Sting (helpenden en verzorgenden). “Het is natuurlijk te gek voor woorden dat verzorgenden ergens niet aan de slag kunnen vanwege hun huidskleur. Het lijkt ons verstandig dat zorginstellingen het gesprek aangaan en goed uitzoeken waarom een cliënt bezwaar maakt. Ze moeten dan wel met heel bijzondere argumenten komen om te rechtvaardigen dat zij personeel weigeren op grond van huidskleur, ras of geloof.”

Excuus

Cordaan heeft de jongen en zijn moeder inmiddels excuus aangeboden. Beiden zijn uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. “We zullen nogmaals benadrukken dat dit niet de normale gang van zaken is”, aldus Trémour. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Lees ook:

‘Onderbezetting oorzaak van incidenten bij Cordaan’

Cordaan bespaart half miljoen op huisvesting

Zorg moet allochtone vrouwen werven

Cordaan richt zich op allochtoon

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

6 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Mijn bedrijf geeft al jaren advies en trainingen over diversiteit in alle soorten zorginstellingen. De casus zoals nu naar buiten gekomen is een van onze standaard casussen die zelden eenduidig wordt beantwoord. Nu het in de krant heeft gestaan doet iedereen ineens heel stoer, maar in de praktijk weten velen zich er geen raad mee. Sommigen ervaren het niet eens als dilemma: ‘als je oud en afhankelijk bent, mag je dan nog bepalen wie er aan je lijf zit of niet soms!’ horen we in trainingen. De regels van het spel lijken duidelijk maar de praktijk is weerbarstig, kijk naar Jos en zijn oma uit het jappenkamp. En wat te denken van demente patienten die elke dag tegen de verzorger zeggen: ‘ik wil niet door een zwarte gewassen worden’. De patient blijft dit zeggen, de verzorgende kan het niet blijven incasseren. Zoals de medewerker thuiszorg in haar reactie zegt: niemand durft erover te spreken, goed dat het naar buiten komt. En laten we het niet meteen de kop indrukken via de regels want na al die jaren beroepspraktijk klinkt me dat ongeloofwaardig in de oren. We zullen nog veel moeten leren en samenwerken voordat we goed worden in diversiteit.

  3. Inderdaad met regelmaat meegemaakt dat de huidskleur, corpulenten, roodharig etc een rol spelen bij de client. Als iedere intercedent de Zorgvragers erop aanspreekt dat het om Zorg gaat en niet om verpleegkundige modellen in maten en kleur.

  4. Ik werk al jaren in de thuiszorg en dit voorval is geen incident. Het gebeurd bij iedere thuizorginstelling. Zelf heb ik in diverse regio’s gewerkt en er waren altijd clienten die medewerkers met een kleur weigerden, speciaal vrouwen. Wat moet je als organisatie doen? De client gaat dan naar een andere aanbieder, ben je weer een client kwijt; want alles speelt om geld. Niemand durft hierover te spreken, goed dat dit naar buiten is gekomen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.