Wat is Next Generation Eerstelijn Services?
“Het is, de naam zegt ’t al, een volgende generatie webservices voor de eerste lijn op basis van de geleerde lessen van Webdokter.”
En wat hebben jullie geleerd van Webdokter?
“Een van de geleerde lessen is dat patiënten nauwelijks zijn geïnteresseerd in inzage in hun elektronisch patiëntendossier. Terwijl je daarvoor heel veel moet investeren in beveiliging. Dat hebben we daarom geschrapt.”
Waar zijn de patiënten wel in geïnteresseerd?
“Patiënten willen online een afspraak maken met de huisarts en die afspraak het liefst zelf inplannen. En patiënten stellen ook de mogelijkheid van e-consult op prijs.”
Nog andere lessen van Webdokter?
“Ook een les is dat de ict-bedrijven die je bij een project inschakelt vaak tegengestelde belangen hebben, wat een hoop gedoe op kan leveren.”
En hoe hebben jullie deze lessen verwerkt in de Next Generation Eerstelijn Services?
“Het komt erop neer dat we een lichtere en eenvoudiger versie van Webdokter hebben ontwikkeld, op basis van bestaande technologieën zoals eBay en Skype, en die zorginstellingen zelf kunnen beheren. Je hebt dus niet allerlei leveranciers nodig wat het ook gelijk een stuk goedkoper maakt.”
Wat is de stand van zaken nu?
“We zijn begonnen met een site voor de Hogeschool Leeuwarden waarbij studenten zelf een afspraak of videoconsult kunnen inplannen. Eind september is onze eigen site live gegaan en inmiddels hebben al drie eerstelijnscentra interesse getoond. En in januari 2011 willen we ook een online campuspraktijk beginnen voor de Universiteit en de Hanze hogeschool in Groningen.” (ICTzorg – Mario Gibbels / Twitter)
Lees ook:
Kankercentra melden zich als eerste voor Spider Award
Buurtzorgweb winnaar van Spider Award
GGD Amsterdam wint Spider Award
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.