Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

IGZ: Transparantie bij nascholing specialisten

Redacteur KinderopvangTotaal
De banden tussen sprekers en de farmaceutische industrie op nascholingsbijeenkomsten voor specialisten moeten duidelijker zijn. Dat vindt de Inspectie voor de Gezondheidszorg na onderzoek. Brancheorganisatie Nefarma is woedend.
IGZ: Transparantie bij nascholing specialisten

De inspectie vindt ook dat nascholingsbijeenkomsten voor medisch specialisten vooraf moeten worden getoetst aan de geldende reclameregels. Hoewel de organisatoren ‘zich overwegend aan de geldende reclameregels voor geneesmiddelen houden,’ Duidelijk moet zijn welke relatie de sprekers op dergelijke bijeenkomsten hebben met farmaceuten. Nefarma, belangorganisatie van farmaceuten is woedend en vindt dat de IGZ met haar kritiek ‘de verdenking op zich laadt een negatief beeld te willen neerzetten in plaats van een afgewogen oordeel te vellen op basis van de feiten.’

Ongewenste beïnvloeding

Farmaceutische bedrijven sponsoren of organiseren zo’n 16 procent van de nascholingen van medisch specialisten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzocht of de reclameregels voldoende worden nageleefd. Die regels voor geneesmiddelen zijn bedoeld om ongewenste beïnvloeding van voorschrijfgedrag te voorkomen.

Locatie passend

De inspectie deed in 2011 tien onaangekondigde bezoeken, onderzocht documentatie en interviewde vijf wetenschappelijke verenigingen. Bij negen van de tien nascholingsbijeenkomsten werden de reclameregels voor geneesmiddelen nageleefd. De inspectie heeft enkele punten aangedragen bij de organisatoren die extra aandacht verdienen. Zo moeten de banden met farmaceutische bedrijven bekend worden gemaakt en moeten de vertegenwoordigers van die bedrijven tijdens de bijeenkomst als zodanig herkenbaar zijn. Ook kijkt de inspectie of de locatie van de nascholing wel ‘passend’ is en de verleende gastvrijheid voldoende bescheiden.

Hogelijk verbaasd

Brancheorganisatie Nefarma stelt met tevredenheid vast dat bedrijven zich aan de afgesproken regels houden. De brancheorganisatie is ‘hogelijk verbaasd’ over de conclusie dat de regels aangepast moeten worden: ‘Ook over het feit dat de IGZ zich meent te moeten inlaten met een beoordeling van een hotelzaaltje. Je kunt je afvragen,’ aldus Nefarma, ‘of de inspectie in het kader van haar taak de kwaliteit van de zorg in Nederland te waarborgen, hieraan prioriteit moet geven, zeker gezien haar beperkte personele capaciteit.’ (Zorgvisie –

Carolien Stam / foto: ANP Koen Suyk)

Lees meer

‘Farmacie blijft huisartsen beïnvloeden’

‘Boete voor farmaceuten bij te dure medicijnen’

IGZ wil banden artsen en farmaceuten openbaar

4 REACTIES

  1. Als farmaceut heb ik de laatste jaren op symposia en congressen steeds gespeurd naar beinvloeding. Van de sponsors, de sprekers, de organisatoren. Wie stelt het programma vast en waarom. Dat vond ik erg leerzaam speurwek. HUN beinvloeiding is MIJN verantwoordelijkheid. Let wel: ook anderen dan de Farmaceutische Industrie willen mij beïnvloeden !! Ik vind het onderzoek daarom een beetje dom en zeker niet wetenschappelijk.

  2. Lees alle reacties
  3. Schitterend .De igz stuurt een paar afvinkers naar een symposium om te controleren op nietomschreven , maar wel GELDENDE reclameregels ????? Waren deze igz-etters ook als zodanig HERKENBAAR , en hadden ze hun eigen boterhammetjes bij zich of mochten ze meelunchen met de sponsors ??? En na afloop ook nog een ……….?
    Deze igz bewijst echteeuwigheidswaarde te hebben !!! Melkert zal trots zijn op deze banen !

  4. Nu eens met Nefarma: er blijkt eigenlijk weinig mis maar igz moet zo nodig nog wat zeggen. Het igz is een slappe organisatie met weinig adequaat reagerende medewerkers, uiteraard bijna allen niet medici/vooral juristen.
    En Rob, hoe maakt jij je keuze in de supermarkt? Alleen huismerken van de aldi en lidl?

  5. De invloed van de farma is niet te controleren met regels. De marketingbudgetten zeggen alles. Dat geld wordt niet uitgegeven aan sponsoring voor het algemeen belang. Dit geld moet een gezonde return on investment opleveren. Met andere woorden: dat geld moet leiden tot beïnvloeding. Kortom controles zijn en blijven nodig en lopen eigenlijk altijd achter de feiten aan. Pas als de marketingbudgetten afnemen wegens gebrek aan effectiviteit, dan is de controle voldoende.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.