Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Isala: ‘VGZ komt zorgplicht niet na’

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Het ziekenhuis Isala in Zwolle botst met zorgverzekeraar VGZ over de zorginkoop. De verzekeraar wil 16 miljoen euro aan extra geleverde zorg niet betalen. ‘Ze stellen zich buitengewoon halsstarrig op in de onderhandelingen.’
Isala ziekenhuis Zwolle
Isala

De maat is vol voor Rob Dillmann, voorzitter raad van bestuur van Isala. ‘We komen er niet uit met VGZ. Ze kopen onvoldoende ziekenhuiscapaciteit in. Ze stellen zich buitengewoon halsstarrig op in de onderhandelingen. VGZ komt zijn zorgplicht niet na.’

VGZ betaalt 16 miljoen euro niet

Wat is er aan de hand? Elk jaar maken ziekenhuizen en zorgverzekeraars in november afspraken over hoeveel zorg ze gaan leveren in het komende jaar. Alleen met Zilveren Kruis heeft Isala een meerjarencontract. Rond de 60 procent van de patiënten in Isala zijn verzekerd bij Zilveren Kruis. VGZ is met circa een kwart van de patiënten de tweede verzekeraar voor Isala. De jaarlijkse afspraken met VGZ zijn een inschatting op basis van de zorg in het jaar daarvoor. Het contract voor 2017 is dus gebaseerd op de omzet in 2016. ‘Daar gaat het al fout, want in 2016 heeft VGZ 10 miljoen euro aan extra geleverde zorg niet betaald. Voor dit jaar dreigt dat bedrag uit te komen op 16 miljoen euro. Dat is drie keer ons jaarresultaat. Zo kan het niet langer. We kunnen niet gratis zorg gaan leveren.’

Andere ziekenhuizen verwijzen naar Isala

Isala behandelt aanzienlijk meer VGZ-verzekerden dan verwacht. De extra toestroom komt vooral uit algemene ziekenhuizen in de regio die patiënten met complexe problemen doorsturen. ‘VGZ verwijt ons dat we basiszorg wegtrekken uit andere ziekenhuizen. Dat is niet terecht. Het gaat om verwijzingen van patiënten uit andere ziekenhuizen die bij ons gespecialiseerde zorg nodig hebben.’

Doelmatigheid

Een ander conflictpunt is een gebrek aan doelmatigheid. Dat verwijt van VGZ verbaast Dillmann zeer. ‘Bij Zilveren Kruis is doelmatigheid absoluut geen discussiepunt. Hoe kan dat bij de ene verzekeraar wel discussie opleveren en bij de andere niet? Ik vind dat verzekeraars de dominante verzekeraar in een regio moeten volgen als het gaat om criteria voor doelmatigheid en kwaliteit.’

Overstappen verzekerden

Een ander probleem vormt het overstappen van verzekerden van de ene naar de andere verzekeraar. Die verschuivingen gebeuren nadat de contracten al zijn afgesloten. Als die substantieel zijn, hebben sommige verzekeraars te veel zorg ingekocht bij bepaalde ziekenhuizen en bij andere juist te weinig. ‘De verzekeraars verrekenen dat onderling, maar die berekeningen pakken voor ons niet goed uit. Dit is trouwens een probleem dat landelijk speelt.’

Andere verzekeraar adviseren

Hoe verder? Dillmann heeft zijn grieven verwoord in een brandbrief aan VGZ. ‘Ik wil graag in constructief overleg komen met VGZ. Dat lukt niet goed als zij eisen dat wij gratis zorg leveren.’ Dillmann wil voorkomen dat patiënten de dupe worden. VGZ-verzekerden op een wachtlijst plaatsen, zoals het ziekenhuis Zuyderland uit Sittard/Heerlen doet in het conflict met VGZ, vindt hij vooralsnog een stap te ver gaan. ‘Als er niets verandert, gaan we onze patiënten wel adviseren om over te stappen naar een andere verzekeraar. We kunnen ook onze collectieve zorgverzekering weghalen bij VGZ.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.