Koninklijke Kentalis biedt verspreid over vier regio’s diagnostiek, zorg en onderwijs aan mensen met beperkingen in horen en communiceren. De keuze voor Ayton is op centraal niveau genomen, maar de vier regio’s mogen zelf bepalen hoe en wanneer zij er gebruik van gaan maken. ‘Gezien de mogelijkheden en gemakken die de nieuwe werkwijze en de software bieden, hebben we er alle vertrouwen in dat de regio’s er snel hun voordeel mee willen doen’, aldus Nienke Eisenloeffel, voorzitter van het projectmanagementteam van Kentalis.
Implementatie
Kentalis heeft ruim een jaar lang voorbereidingen getroffen voor een gefaseerde implementatie. Er zijn pilots gedraaid en zowel de methodiek als de software zijn uitgebreid getest. ‘Nu staat alles klaar, zowel organisatorisch als technisch, en kan elke regio of dienst beslissen wanneer ze van welke elementen gebruik willen gaan maken’, vertelt Eisenloeffel. Ze legt uit waarom gekozen is voor deze wijze van implementeren en niet voor een organisatiebrede uitrol. ‘Kentalis kent vier autonome regio’s. Inherent daaraan kennen we dus ook verschillende rooster- en planningsmethodes. Om de efficiency en dienstverlening verder te verbeteren, is centraal gekozen voor één vraaggestuurde roostermethodiek en bijbehorende software die dat ondersteunt. Elke regiodirecteur mag echter zelf bepalen wanneer en hoe en met welke middelen hij dat wil doen. De regio’s zijn betrokken bij alle voorbereidingen en de pilots en vanuit het projectmanagementteam zijn zij op de hoogte van alle mogelijkheden en voordelen van de nieuwe werkwijze.’