Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

Kleine klinieken staat water aan de lippen

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Ruim vijftig kleine zelfstandige klinieken kunnen nog steeds niet declareren omdat de contractbesprekingen met zorgverzekeraars niet zijn afgerond. Dat blijkt uit een inventarisatie van Zelfstandig Klinieken Nederland (ZKN).
Kleine klinieken staat water aan de lippen

Met de circa dertig tot veertig grote klinieken, die goed zijn voor circa tachtig procent van de omzet van zelfstandige behandelcentra (zbc’s), hebben de verzekeraars de onderhandelingen inmiddels afgerond. Maar ruim vijftig kleine zbc’s moeten al sinds begin dit jaar wachten op geld, terwijl ze wel patiënten helpen. ‘Ze teren in op hun reserves of moeten een lening met de bank sluiten’, vertelt ZKN-voorzitter Jak Dekker. ‘Zo langzamerhand wordt de situatie nijpend, met name voor de starters. Ik sluit faillissementen niet uit.’

Ziekenhuizen voorrang

Zorgverzekeraars hebben bij de zorginkoop voorrang gegeven aan de ziekenhuizen, die de bulk van de curatieve zorg voor hun rekening nemen. Zbc’s zijn goed voor ruim drie procent van de ziekenhuiszorg. Van de kleine klinieken heeft tussen de twintig en de veertig procent inmiddels wel een contract. De rest zit in de afrondende fase. ‘Maar ook als je een contract hebt, duurt het nog geruime tijd voordat je kunt declareren.’

Zbc’s achter in de rij

Dekker begrijpt wel dat het onderhandelingsproces, dat 1 april klaar had moeten zijn, wat langer duurt. ‘Iedereen had in 2012 te maken met een nieuwe realiteit: het hoofdlijnenakkoord met omzetplafonds en het bekostigingssysteem DOT. En nieuw is ook dat elke verzekeraar met elke zorgaanbieder een nieuwe soort contract moest hebben. Maar de onderhandelingen voor 2013 staan alweer voor de deur, want alle verzekeraars willen die voor het einde van het jaar afronden. Nu dreigen de kleine zbc’s tussen wal en schip te raken. Verzekeraars, geef er een klap op, dan kan iedereen door naar het volgende jaar.’

Honderden miljoenen besparen

Verzekeraars moeten in 2013 meer werk maken van selectieve zorginkoop, vindt Dekker. ‘Klinieken hebben bewezen dat ze eenvoudige laagcomplexe zorg beter en goedkoper kunnen uitvoeren dan ziekenhuizen. Waarom zouden verzekeraars dat nog inkopen bij ziekenhuizen? Die kunnen zich beter richten op hoogcomplexe zorg. Als verzekeraars tien procent van de zorg bij klinieken inkopen in plaats van drie, zouden ze honderden miljoenen euro’s kunnen besparen. Verzekeraars moeten niet inzetten op handhaven van de status quo, maar het zorglandschap anders inrichten. Ik verwacht volgend jaar meer concurrentie, omdat dan nog maar zeventig procent van de ziekenhuisomzet is gegarandeerd.’

Geen nieuwe stelselwijziging

Dekker ziet niets in een stelselwijziging, zoals SP en PvdA willen. De linkse partijen willen de marktwerking beëindigen en naar een systeem van regiobudgetten. ‘Hoe gaat dat in de praktij werken? Krijgen de vijf grote verzekeraars in hun gebieden allemaal een eigen beleid? Dat zal een enorme bureaucratische rompslomp geven. Geen stelselwijziging, maar doorgaan op de ingeslagen weg. De sector heeft het hoofdlijnenakkoord gesloten om betaalbare en kwalitatief goede zorg te leveren. Als de politiek daar een streep doorheen zet, is het vertrouwen weg. Je zou het hoogstens kunnen hebben over welke delen van de zorg we concurrentie willen hebben. Dat wil je waarschijnlijk liever niet voor zaken als verloskunde, spoedeisende hulp en intensieve care. Of voor complexe behandelingen die weinig worden uitgevoerd. Maar voor planbare zorg waar veel vraag naar is zal concurrentie zorgen voor een hogere kwaliteit en lagere kosten.’ (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees meer:

VGZ stuurt excuusbrief aan ziekenhuizen over zorginkoop

NPCF: zorginkoop zorgverzekeraars volstrekt ondoorzichtig

Privékliniek wint kort geding tegen VGZ

Zbc’s financieel in zwaar weer

NVZ: bevoorschotting mag geen drukmiddel zijn

7 REACTIES

  1. Als je werkt in de gezondheidszorg heb je te maken met een onbetrouwbare en langzame bureaucratische overheid. Bureaucratisch ook bij de verzekeraars, en zij leggen ook nog diktaten op. Het spel van vrije onderhandelingen en marktwerking, een droom van de politiek met nachtmerries voor velen. Ook voor verzekeraars: lange dbc’s duren een jaar, een dbc gestart in december 2011 komt op hun bord als rekening in december 2012 en na het 1e kwartaal 2013 is pas alles verwerkt en heeft men een idee hoe 2011 er uit zag qua omzet. Tja, dan bouw je RESERVES in……..
    Een ding is zeker, goedkoper zal het nooit worden….

  2. Lees alle reacties
  3. Hallo Adje, we delen dezelfde frustratie en maatschappelijke boosheid. De ZBC waar ik zo tevreden over ben gaat zeer waarschijnlijk failliet. Het is voor patiënten verschrikkelijk als die goede zorg, in de buurt en – naar ik begreep toch ook zeer voordelig- kapot gemaakt wordt, terwijl de zorgverzekeraars afgelopen jaren met z’n vieren jaarlijks 2 miljard euro winst maken. De enige manier om indruk op ze te maken is dmv geld. Wat jij verstandelijke inteelt noemt lijkt op een complot van VWS en ZV’s om de zorg kapot te maken. Niet beter zoals gezegd wordt, maar desnoods kapot en dan is het wellicht goedkoper. De 10 wijzen met visie over hoe dit te repareren tref ik in die ambtelijke clubs niet aan. En telkens zijn de patiënten de dupe. Wie heeft een beter voorstel dan de zorgpremie niet meer betalen?

  4. Hallo Adje, we delen dezelfde frustratie en maatschappelijke boosheid. De ZBC waar ik zo tevreden over ben gaat zeer waarschijnlijk failliet. Het is voor patiënten verschrikkelijk als die goede zorg, in de buurt en – naar ik begreep toch ook zeer voordelig- kapot gemaakt wordt, terwijl de zorgverzekeraars afgelopen jaren met z’n vieren jaarlijks 2 miljard euro winst maken. De enige manier om indruk op ze te maken is dmv geld. Wat jij verstandelijke inteelt noemt lijkt op een complot van VWS en ZV’s om de zorg kapot te maken. Niet beter zoals gezegd wordt, maar desnoods kapot en dan is het wellicht goedkoper. De 10 wijzen met visie over hoe dit te repareren tref ik in die ambtelijke molens niet aan. En telkens zijn de patiënten de dupe. Wie heeft een beter voorstel dan de zorgpremie niet meer betalen?

  5. Beste patient van DBC. Hoe wilt u burgerlijk ongehoorzaam zijn? Door de overheid VERPLICHTE zorgpremie niet betalen ?? De deurwaarder zal graag boete, kosten en ook rente, bij u innen . VWS en ZN ( Rouvoet, ex-minister voor het GEZIN? ),nu voorzitter van de woekerpolisbrancheorganisatie, hebben samen een b-anaal incestueus parende gemeenschap. Resultaat : hele dure verstandelijke inteelt. U kent het spreekwoord : 1 idioot kan meer kapotmaken dan 10 wijzen kunnen voorkomen en/of repareren ?

  6. Ik betaal toch zorgpremie om de dokter die ik nodig heb te kunnen betalen? IN mijn geval is dat fantastisch patientvriendelijke zorg, en ook nog dicht bij huis. Ik begrijp dat mijn zorgpremie nu in de zakken van managers bij zorgverzekeraars verdwijnt en niet bij de hard-werkende zorgverleners terecht komt! Ik begreep zelfs dat de zorgverzekeraar niet verplicht kan worden om de wettelijke rente te betalen over de enorme uitstaande bedragen? Welke idioot op het ministerie van VWS heeft de verzekeraar deze macht gegeven ? Dokters zijn 1000x beter te vertrouwen dan managers, dat snapt toch een kind?
    Ik roep op tot burgelijke ongehoorzaamheid: zolang onze zorgpremie niet bij de zorgverlener terecht komt, betalen we die niet. Het is een schande!

  7. De reactie van Dhr Jansen schiet mij als oprichter en bestuurder van een ZBC in het verkeerde keelgat: “het zal allemaal wel meevallen”.
    Niet dus! Wij hebben geen ziekenhuis als aandeelhouder, maar moeten nu al ruim 8 maanden de behandelingen van de patienten die wij behandelen voorfinancieren. Uiteraard willen we de patient niet in de kou laten staan, maar ergens moeten we toch een keer van ons laten horen dat het zo niet verder kan.
    Hoe doet u dat thuis als er geen inkomen is – valt dat dan ook mee? Onze werknemers willen ook allemaal gewoon hun salaris (gewoon standaard CAO) ontvangen, geef ze eens ongelijk.
    Dus nee, het valt allemaal niet mee dat de zorgverzekeraars zo lang over de contractering doen.

  8. Zal allemaal wel meevallen. In veel ZBC’s is het ziekenhuis waar de medisch specialisten ook werkzaam zijn ook aandeelhouder. Reden is de prijsvorming; die is afgeleid van de ziekenhuisprijs en die prijs is gebaseerd op historische prijzen uit de ziekenfondstijd. Kapitaallasten inbegrepen.
    Dan is een prijsverschil van 30% tussen een lean en mean ZBC en een gigantisch ziekenhuis wel erg aantrekkelijk voor de aandeelhouders.
    Een stelselherziening zoals Jak Dekker het voorstelt is onzin en gaat zeker niet gepaard met een enorme bureaucratische rompslomp. Regio budgettering is vragen om grote problemen; wat te doen met de vestiging van een Pompe of Fabry patient? Een factor 9 familie?
    Regionale aansturing vanuit een landelijke budgettering is wel een juiste optie. Zo werken ze in Denemarken en Zweden. Het geld volgt dan de patient. Ex ante en ex poste verevening zorgen daar voor.
    Maar de zorgverleners moeten in een dergelijk model wel met de billen bloot en daar heeft Jak Dekker geen zin in.
    Groot voordeel van een stelselherziening richting een Scandinavisch model is het terugstorten van de 12 miljard euro opgepotte ziekenfondspremies uit de jaren voor 2006 naar de Schatkist. Daar kan de Overheid voor de burgers meer mee doen dat wat de private verzekeraars er nu mee doen; bankiertje spelen.
    Het is geen wonder dat de private verzekeraars zich zo laten kennen; ‘nederland kan niet zonder verzekeraars”, ‘zonder verzekeraars geen zorg’, ‘een verzekeraar kan neen zeggen tegen een verzekerde en de politiek niet’…..
    Een ‘frame’ zonder weerga; zorgverzekeraars zijn noodzakelijk en wij kunnen niet zonder’.
    Wordt nog immer geslikt door CDA (wij zijn ten diepste een weiland), VVD, GL en D66.
    En zie waar ex-politici van die partijen terecht komen.
    Stem dus SP om de PvdA mee te krijgen om voor 2016 de terugval optie van nota bene de VVD zelf te benutten. Hans Hoogervorst had een vooruitziende blik. Eerlijke man.
    Na 2016 worden die 12 miljard euro door de EU Commissie niet meer gezien als Staatsteun en mogen de private verzekeraars ermee doen wat zij willen.
    Terugval optie impliceert dan afkoop van private verzekeraars.
    Regeren is vooruitzien.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.