Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties36

Klink wil specialisten budgetteren

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Ziekenhuizen krijgen vanaf volgend jaar een vast budget waaruit zij hun medisch specialisten moeten gaan betalen.
Klink wil specialisten budgetteren

Demissionair minister Klink van VWS maakte dat gisteravond bekend in het tv-programma Pauw & Witteman. Vanochtend is er een brief naar de Tweede Kamer gegaan.

Plafond

Klink legt hiermee in feite de verantwoordelijkheid voor het aan banden leggen van de specialistenomzetten bij de bestuurders van ziekenhuizen. Hij wil de NZa opdragen om per instelling een maximale vergoeding te geven voor medisch specialistische zorg voor het a- en het b-segment samen. Volgens Klink is dit vergelijkbaar met het vroegere lumpsum-systeem, maar dan met prestatieprikkel.

Afschaffing uurtarief

De overheid gaat zich niet meer met de prijzen van behandelingen bemoeien. VWS schrapt het voorschrijven van het normatieve uurtarief en de bijbehorende normtijden. Hij wil daarmee de onderhandelruimte van bestuurders vergroten. De specialist declareert uitsluitend aan de instelling waar hij werkzaam is en niet meer via patiënt of zorgverzekeraar.

Uit de hand gelopen

De bedoeling was ooit om de financiering zo in te richten dat de gemiddelde jaaromzet van een medisch specialist uit zou komen op 220 duizend euro, zo legde Klink in het tv-programma uit. Dat liep dusdanig uit de hand dat het jaarinkomen naar zijn inschatting nu boven de 300 duizend euro uit komt. De minister zegt er niet op tegen te zijn dat specialisten meer verdienen als ze harder werken. Wat hij niet wil, is dat een hogere omzet wordt bereikt door fouten in het systeem, zoals verkeerd vastgestelde normtijden.

Wachtlijsten

De Orde van medisch specialisten is geen voorstander van budgettering. Woordvoerder Saskia van Kleef: “Hiermee gaan we weer terug naar af. Er blijft een plafond zitten op de productie en dat zal uiteindelijk leiden tot stagnatie. Dus zullen er weer wachtlijsten ontstaan.” Daarnaast keert de Orde zich tegen versterking van de invloed die ziekenhuisbestuurders hebben op medisch specialisten. Zij kunnen immers alleen nog via het ziekenhuis hun behandelingen declareren. De Orde vreest voor aantasting van de professionele autonomie. Van Kleef: “Een bestuurder zou zich uit financiële overwegingen met de medische behandeling kunnen gaan bemoeien. Deze verandering in rolverdeling tussen bestuur en specialist zet de deur daarnaar open.”

Niet controversieel

De korting op medisch specialistische zorg is een van de weinige onderwerpen die niet controversieel zijn verklaard. Mocht de Kamer met de brief van Klink instemmen, dan is het nog maar de vraag of de maatregelen al vanaf volgend jaar doorgang kunnen vinden. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Zorgvisie Magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

36 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. KLINK mieter toch eens op met de specialisten te bekorten bah en nog eens bah
    BEZUINIG TOCH OP JE EIGEN BUDCHET verdorie weet U dan nog niet van dat een verandwoorde baan hebben stop toch een met bezuinigen. de mensen en de specialisten hebben de buik er vol van wij zijn blij van dat op zotermietert en hopelijk geen slechtere voor in de plaats komt maar een betere want dit kan gewoon weg niet meer….

  3. TAV HET BERICHT VAN woensdag 28 april 2010 14:10 HET VOLGENDE:
    DE DEMOCARTIE HEEFT GESTEMD, WEG MET CDA, WEG MET KLINK EN DUS DE PLANNEN EN ONGENUANCEERDE FLIKKERZOOI.
    16.000 SPECIALISTEN IS 16.000 ANTI CDA STEMMEN, DAT HEEFT KLINK VEROORZAAKT. DAN DE ANDERE MEDEWERKERS ER NOG BIJ EN KLAAR IS KLARA.
    300.000 EURO, DONDER TOCH OP, IK WILDE DAT IK DAT VERDIENDE ALS SPECIALIST. GELUL, DIT HEEFT BEINVLOEDING VAN DE PUBLIEKE OPINIE, EN HET WERKT BLIJKBAAR.
    600.000 ZIJN EXCESSEN EN HOREN NIET THUIS IN DE ZORG, DARA ZIJN BIJNA ALLE SPECIALISTEN HET OVER EENS. DE ORDE NEEMT ECHTER NIET EEN HARD STANDPUNT IN OMDAT DE VOORZITTER ZELF UIT DE ONDERSTEUNENDE HOEK KOMT, LASTIG ONDERHANDELEN. DE REST IS ALLEMAAL GELUL WAT GESCHREVEN WORDT.
    LOON NAAR WERKEN HADDEN WE AFGESPROKEN. ALS ER DAN HARD GEWERKT WORDT GAAN WE JANKEN.

  4. Nee, nee, stop ons aub allemaal in loondienst, dan krijg je wat je wilt krijgen! In de doofpot is al hetonderzoek van PWC: perifeer vrij gevestigd specialsitsen draaien 2x meer werkuren en zetten bijna 3 x de patientload om vergeleken met loondienster.
    Zet ons maar in loondient, graag: 48 uurtjes werken, dat is 32 minder dan dat ik nu doe. S’nachts eruit voor dienst? Prima, zeg ik mijn gehele spreekuur van de dag erna af (werktijdenbesluit!). Flikker op man, loon naar werken, loon naar opleiding, loon naar afwezigheid thuis, loon naar claimgedrag en verantwoordelijkheden.
    Niemand maakt zich druk om een advocaat met een uurtarief van 450 euro excl btw, maar wel om 134 euro uurtarief van een specialist? Laat me niet lachen zeg!
    Wat Klink doet is zonder enig overleg een goodwill van een ondernemer afstelen, leugens verkopen en dan straks een verkapt loondienstverband aanbieden, waardoor de ziekenhuizen straks alle sociale lasten mogen gaan betalen, let maar op. Klink lijkt te classificeren in de DSM IV classificatie (psychiatrie) met zijn tunnelvisie en leugens.
    En ROn, jij snapt er blijkbaar niets van. De Orde heeft 3 x laten weten dat door de regeling met ondersteunende medisch specialisten exorbitante bedragen verdient gaan worden, daar wilde de minister niets van weten???!!
    We wilden met elkaar loon naar werken.
    Mogen sommige specialisten die hun kliniek openen van 7.00 – 19.00 en ook weekendspreekuur doen dan meer verdienen dan die die 48 uren werken? We wilden toch loon naar werken en geen wachtlijsten?
    Nu willen we voor een duppie op de eerste rang en wachtlijsten, prima, doen we dat. U zegt, wij draaien, maar hou op met dat gejank.
    IF YOU PAY SHIT, YOU GET SHIT.
    In Ned mag men vooral niet te veel verdienen, want stel je voor dat iemand die 80 uren werkt en nooit thuis is en 18 jaren gestudeerd heeft eens iets meer overhoud dan die lul in loondienst met een auto van de zaak en 4 dagen per week werkt.
    SPECIALISTEN; ROEP IERDEREEN IN UW OMGEVING OP OM TE STAKEN, WE LEGGEN HET WERK GEWOON 6 MAANDEN NEER, 6 MAANDEN GEEN LOON, WE HALEN DE MINISTER THUIS OP EN ZETTEN OP EEN STOEL, DAN GAAN WE FACE TO FACE DISCUSSIEREN. GRAAG MET ALLE CIJFERS VAN DE 7 ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANTSBUROS, DE STUKKEN VAN PWC MET DE PRODUCTIECIJFERS LOONDIENST EN VRIJ GEVESTIGDEN, DE BRIEVEN VAN DE ORDE AAN HET MINISTERIE MET ALLE WAARSCHUWINGEN VOORAF EN HIJ LOOPT EEN WEEK, DAG EN NACHT MEE OP DE TRAUMA, OK’S ETC.

  5. Het is zeker redelijk de specialisten aan te pakken die teveel OMZET draaien. Maar wat de minister, overigens heel slim, doet is suggereren dat de meeste specialisten een SALARIS ontvangen van 300.000 euro wat pertinent niet juist is. Hierdoor probeert hij publiek draagvlak te creeren om de specialistensalarissen aan te pakken.

  6. Daar ben ik het mee eens. Ik ben benieuwd naar het AO die hier binnenkort over gaat in de Tweede Kamer. Ik betaal verplicht premie, mijn werkgever verplicht werkgeverspremie en dan is er nog een Rijksbijdrage. Als de CEO van Philips per jaar in mijn ogen teveel verdiend, dan koop ik geen Philips spullen. In de zorg kan ik dit niet bepalen. Ik vind de Balkenende norm (onder de streep) redelijk voor een specialist. Waar kunnen ze dat geld beter verdelen en gekoppeld aan prestaties, dan in het ziekenhuis. Dit is mijn stem. Welke politieke partij is het hier mee eens? Ik ben benieuwd!

  7. Al jaren lezer en zo nu en dan reageren op de artikeltjes van de Redactie en de Lezers van Zorgvisie. Dit Debat spreekt mij aan kijkend naar de vele reacties die deze Casus opleverd.Mijn ervaring is, dat regelmatig niet of te weinig gereageert/feed back gegeven wordt.Als het over Euro s gaat , spreekt het een Ieder aan , en dat is menselijk.De Politiek heeft op deze casus niet gereageerd. Kom Politici , het is bijna 9 juni 2010 en laat je Stem horen !

  8. Klink zou er, aan de vooravond van een infarct in het zorgaanbod, beter aan doen om met de medisch specialisten en de ziekenhuizen gezamenlijk te zoeken naar de meest optimale en dus meest rendebele organisatorische inbedding van de medisch specialist. Hij zet de klok terug en lijkt niet te willen leren van de consequenties die dergelijke kort-door-de-bocht- arrangementen hebben gehad op het rendement van de ziekenhuizen.
    Maak specialisten/maatschappen/vakgroepen verantwoordelijk voor de totale kosten van hun DBC’s. Als ze dan willen verdienen zullen ze met elkaar naar doelmatigheid willen streven, in plaats van op de strepen van hun (individuele) professionele autonomie gaan staan.

  9. De markt bepaalt de tarieven bepaalt. Feit is dat medisch specialisten in Nerderland in verhouding tot andere landen in Europa goed verdienen. 60 urige werkweken zijn zeldzaam.
    Vanuit mijn ervaring zie specialisten te veel op seminairs rondlopen en gaan te veel in op uitnodigingen van leveranciers. In sommige gevallen heeft dit zeker toegevoegde waarde voor hun vakgebied, soms ook niet. Deze tijd zou efficienter ingestoken kunnen worden, waardoor 60 urige werkweken teruggebracht kunnen worden naar een redelijk niveau.
    Zelf werk ik ook 50 uur per week en hoor je mij ook niet klagen.

  10. De zorg wordt helemaal niet gefinancieerd uit publiek geld, maar wordt vrijwel geheel gefinancieerd uit de premies voor volksgezondheid, die we allemaal betalen. De overheid bepaalt voor ons, dat het de burger niet teveel mag kosten, maar weigert vervolgens om aan de kiezer uit te leggen, dat dat op termijn zal betekenen, dat er keuzes gemaakt moeten worden. Dit wel en dat niet in het pakket. Voor de buhne wordt de specialist nu als kop van jut gepresenteerd. Van het budget voor de curatieve zorg zijn de specialistenkosten 4%. Van het totale buget van VWS 60 miljard is het minder dan 2%. Bezuinigen op specialistenkosten gaat dus geen relevante bijdrage leveren aan kostenbeheersing.
    Specialisten met meestal 12 jaar of meer aan opleiding kosten 134 euro per uur en daarmee verdienen ze in meerderheid rond de 250.000 euro/jr. Dat is een redelijke beloning, die in verhouding staat tot de complexiteit van het werk en het aantal gewerkte uren. Ter vergelijking onze kamerleden, die wel betaald worden van publiek geld en helemaal geen formele opleiding nodig hebben verdienen 185.000 euro bruto. Dit betekent bruto bruto, dwz inclusief pensioensafdracht en arbeidsongeschiktheid etc 260.000 euro en dat is nog exclusief inconvenienten/onkostenregeling, wachtgeldregeling en de financiele vertaling van job-opportunities in een leven na de politiek. Dus significant meer dan de gemiddelde specialist voor in mijn ogen significant minder.
    Er is overigens maar een partij in de zorg, die winst mag maken en dat zijn niet de ziekenhuizen, noch de specialisten. Het zijn de verzekeraars, die, hoe vreemd het ook mag lijken, bij wet de regie in de zorg hebben gekregen. Zij mogen dus streven naar kostenbeheersing en het geld, wat overblijft van door u en mij betaalde premies als winst boeken om bv te beleggen in zeg eens wat sub-prime hypotheek obligaties.
    Regie door verzekeraars kan op zich wel, maar maak er dan non-profit organisaties van, zodat het geld van premies ook daadwerkelijk naar de zorg gaat. Zie onder ogen, dat de kosten van de zorg, die voor > 98% bestaan uit andere kosten dan specialisten-honorarium, in de context van een omgekeerde bevolkingspyramide met veel ouderen en weinig jongeren niet betaald kunnen worden van de basispremie van 100 euro/maand tenzij men politieke keuzes maakt. Geen hartoperatie boven je 80-ste etc. Van mij mag u op zo’n partij stemmen, maar ik doe het niet.
    Tenslotte met betrekking tot de overige beroepen in de zorg. Ja, het is waar wat meerdere personen hierboven schrijven. Ernstig onderbetaald en dat is een schande en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt alweer bij de politiek. Als we in de toekomst nog jonge mensen aan het bed van al die ouderen willen overhouden zullen we ook hen een redelijke beloning moeten geven.

  11. Mensen mensen, waar gaat dit nou echt over? Feit is dat er jaarlijks voor miljarden in de zorg wordt verspeeld aan niet efficient werken. Alleen al in de logistiek zijn er miljarden te winnen. Wat daar voor nodig is? Denken in processen en niet in taken zoals de arts nog steeds te veel doet. Uniforme Patient documentatie ipv allemaal een eigen dossier.. Het kan echt!!

  12. Weer zo’n typische CDA-actie.
    Eerst er zelf niet uitkomen en dan de verantwoordelijkheid maar bij de ziekenhuisbesturen leggen.
    Dan kan je tenminste zelf zeggen: ‘ik heb m’n best gedaan’
    Beste mensen, het is toch schier onmogelijk om vrije ondernemers (want dat zijn specialisten zolang ze niet in loondienst zijn)
    te beperken in hun verdiensten.
    En dan ook nog de controle/veantwoordelijkheig leggen bij hen die even hard afhankeljk zijn van die ondernemers. Een malloot kan zien dat dit niet werkt.
    Dus: Klink moet z’n huiswerk overnieuw doen.

  13. Wilt u de reactie van Engelen van deze site halen. Absoluut onaanvaardbaar en respectloos.
    Het is inderdaad zo dat het mean and lean dikwijls opduikt te pas en te onpas. Mee eens met Rob, maar de zorg kan echt nog wel verbeterd worden. Hoeveel overhead wordt tegenwoordig gevormd binnen Ziekenhuizen door managers, coordinators en bestuurders, welke niets meer met patientenzorg te maken hebben en de overheadkosten de pan doet uitrijzen. De ziekenhuizen en daarbinnen de maatschappen moeten leren in slechte tijden de broekriem aan te trekken. Dat heet marktwerking. Ik wil het u wel een keer voorrekenen.

  14. Over ongefundeerde klassieke uitspraken gesproken, “meer lean en mean” gaan werken, ook zo een dooddoener. Dit is meer in de trant van de beste stuurlui staan aan wal! In de organisatie, waar ik (in loondienst)werk, zijn we daar al jaren mee bezig (mede gedreven door vele “efficientie-kortingen” van Klink en toch gaan nu in 3 jaar 10% van de specialisten, 20& van de verpleging en administratie eruit als gevolg van de maatregelen/wanbeleid van Klink. Niet omdat de organisatie in het rood staat, maar om dat te voorkomen en het weerstandvermogen van het ziekenhuis te verhogen. Uiteraard met behoud van omzet (liefst met groei van omzet) en ja, ook nog innovatie.
    Voorheen gebeurde dit altijd wel ergens in een ziekenhuis, maar nu vindt dit in vele ziekenhuizen tegelijk plaats. Het kan niet anders, dan dat er wachtlijsten gaan ontstaan. De gezondheidszorg staat het water aan de lippen, gemeenplaatsingen helpen daar echt niet bij!

  15. Quote; “Of bent u een stijfgeworden pennenlikker die met auto van de zaak de kindjes van school aan het halen is. Er is een hoop verlies aan respect gaande!”
    Een mooi statement en een bevestiging van de stempel die de medisch specialist zichzelf heeft gegeven. De specialist staat dus echt boven god…

  16. Specialisten moeten meer lean and mean gaan werken. Efficienter. En deze maatregel zal niet leiden tot langere wachtlijsten, want er verandert niets structureels binnen de maatschappen. Of het een goed idee is bestuurders de delaraties te laten betalen zal de komende jaren na invoering van deze regelgeving moeten blijken. Politici en veel ICT-ers en ondernemers werken ook gemiddeld 50-70 uur per week en hoor ik die klagen…, terwijl ze echt aanzienlijk minder verdienen! Ik zou mij als specialist schamen om deze maatregel te torpederen met ongefundeerde klassieke uitspraken in de zorg. Klinke heeft minder populaire maatregelen moeten nemen in de zorg, maar deze valt in alle opzichten echt te billijken.

  17. Laten we eerst even duidelijkhesd scheppen, dat in de bovenstaande discussies consequent salaris en omzet door elkaar gehaald worden. Klink heeft het over een jaaromzet van 220.000 Euro en dat is geen salaris!
    Van die omzet moeten nog vele kosten af(fiscus, goodwill, arbeidsongeschiktheidsverzekering, secretariele ondersteunning, etc.). Menig specialist zou zijn handen dichtknijpen voor een salaris van 220.000 Euro!
    Op dit moment is het grootste probleem in de gezondheidszorg de oplopende kosten en dat de overheid keuzes (zou) moet(en) maken (en over de kosten verbonden aan die keuzes). Klink danst om die keuzes heen, te politiek gevoelig en probeert deze nu af te wentelen op de werkvloer. Als rookgordijn gebruikt Klink “kwaliteit” van zorg, maar uiteindelijk bedoelt hij gewoon bezuinigen.

  18. Hij misrekende zich? Als de Orde openheid van zaken geeft, dan kunnen er goede normtijden en tarieven worden berekent. 220.000 is een meer dan riant salaris. Een specialist is onderdeel van een ziekenhuis. Het is logisch dat het ziekenhuis de salarissen betalen aan de specialit. Een groot van de specialisten is al in loondienst en ruim tevreden. Goede beleidsontwikkeling!

  19. Voor de titel advocaat is een totale opleidingsduur van 4 + 3 jaar voldoende. Evenlang dus als de studie geneeskunde, maar dan zonder de 2 jaar onbetaald werken als co-assistent. Met dit soort ontwikkelingen verliest de medische beroepsgroep iedere aansluiting bij andere professionals op soortgelijk werk- en opleidingsniveau, om over grotere verantwoordelijkheid niet te spreken. Sterker nog, het verschil met relatief recent opgekomen HBO-beroepen in de zorg is ronduit belachelijk klein aan het worden, in veel gevallen liggen de tarieven zelfs reeds lager. Dan nog de niet-financiele kant van de zaak; waarom mogen volledig zelfstandig werkende vakmensen niet een zelfstandige onafhankelijke praktijk voeren? Vanwaar die ziekelijke bemoeizucht? De geneeskunde als autofabriek, met volledig dichtgetimmerde en gecontroleerde processen, dat is niet het vak waar ik ooit voor koos. Lees de brief van Klink; kwaliteit van zorg wordt eendimensionaal vertaald in kortere ligduur.. Dat zegt toch al genoeg, het gaat hier helemaal niet om kwaliteit, maar om mensen als ratjes te trainen en zo veel mogelijk te laten doen voor zo min mogelijk geld. Anders zou men wel erkennen dat de kwaliteit van de specialistische geneeskunde in NL reeds tientallen jaren op een zeer hoog niveau is, zodat eerder een blijk van waardering op zijn plaats zou zijn.

  20. Volledig mee eens. Er zijn al centra waar het bestuur medische staf de gelden verdeeld onder de speciliasten. Wanneer je heel goed bent, mag je ook veel verdienen. Maar leg maar mij maar eens uit waarom men niet met 225.000 kan rondkomen. Het verpleegkundig personeel moet het met 1/4 doen.
    Alle maatschappen of heffen en specilaisten in loondient. ik verwacht dat de zorg dan een stukl efficienter geregeld kan worden.

  21. De bottom line in de discussie rondom de toename van zorgkosten is de ook door minister klink geroemde zeer hoge kwaliteit van zorg en preventieprogramma’s in Nederland. Hij weet waarschijnlijk als geen ander dat de langer worden van wachtlijsten als een zelfregulerend mechanisme functioneert. Dit hele verhaal gaat niet over inkomen. Het is een rookgordijn voor een groter macroeconomisch denken. Roepen dat het belangrijk is dat wij kwaliteit van leven verdienen, maar uiteindelijk hopen dat het een paar jaren korter is dan berekend door het centraal planbureau.

  22. Laten we dan ook per direct de verantwoordelijkheden van de medisch specialist voor zijn handelen procentueel naar beneden schroeven.
    Laten we ook zijn avond- nacht en weekenddiensturen naar beneden schroeven.
    Heeft u ook tonnen aan goodwill betaald die door een dergelijke sukkel als regelrecht verlies wordt aangemerkt?
    Betaalde u ook 25.000 euro per jaar aan arbeidsongeschiktheid en verplicht pensioenpremie?
    Of bent u een stijfgeworden pennenlikker die met auto van de zaak de kindjes van school aan het halen is.
    Er is een hoop verlies aan respect gaande!
    En wat denkt u? Geen wachtlijsten? Reken maar! Die gaan komen.
    Hoogervorst wist het ook allemaal zo goed, nu niet meer verantwoordelijk … wat denkt u wat met de huidige Klink gaat gebeuren? Zit straks ook lekker 6 jaartjes thuis op kosten van de burger.
    Nee dames en heren, laten we de zorgverzekeraars in Ned gaan spekken, dat zijn we aan het doen: zie de miljoenengebouwen, zie de reclames op tv, radio, krant, langs voetbalvelden, verkapte aandeelhoudersschappen in ZBCs en zelfs priveklinieken via private equity groepen ….. ja laten we dat eens openbaar maken …. en maar dealtjes achter gesloten deuren sluiten: dames en heren, de zorg zijn we hard kapot aan het maken. Ik zou zeggen, overleg eens met medisch specialisten hoe de zorg efficienter en goedkoper kan, dan is het twee richtingsverkeer. Nu jaag je ze tegen je in het harnas: wachten op ellende dus.
    Het vrije beroep is geen vrij beroep op deze manier en productie wordt al helemaal niet meer gestimuleerd. Zie het verschil in productie en zorg tussen loondienst specialisten en vrij gevestigden.
    Klink en cohorten zijn onbetrouwbaar. Zo hebben we enkele jaren geleden nog honderden miljoenen besteed aan DBCs, hij misrekende zich met 150 miljoen (winstverwachting de $%^&*( !) en waren er geen afspraken gemaakt over het uurtarief?
    En nog even he? de gemiddelde full time medisch specialist werkt van 08.15 – 17.15 uur zonder pauze. Dan zijn bereikbaarheids- en aanwezigheidsdiensten in de avond, nacht en weekenddiensten er nog bij: 80 uur is geen uitzondering! Dan de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid + 25.000 euro arbeidsongeschiktheid en verplicht pensioen + maatschapskosten en dan lopen zeiken dat een uurtarief van 135 euro teveel is: flikker toch op! De gemiddelde vrij gevestigde advocaat verdient 300- 500 euro per uur !
    Of zullen we in loondient en 46 uur werken, 6 weken vakantie en bij een dienst in de nacht de volgende ochtend de poli afzeggen van 40 patienten omdat de dokter moe is van de nachtdienst?
    Zeg het maar Klink, die wachtlijsten gaan komen en erg veel arbeidsongeschiktheid ben ik bang.

  23. Waar hebben we het toch over? Er zijn overschrijdingen in het budget voor de zorg. Echter, de minister is hiervan medeveroorzaker doordat hij zelf zijn huiswerk niet goed had gedaan en zijn sommen verkeerd had gemaakt. Nu moeten de specialisten (die verantwoordelijk zijn voor 3% van de totale zorgkosten) alle tekorten gaan ophoesten. De kaalslag is begonnen en wanneer houdt het op? Als de specialist <100k omzet heeft? Is de minister dan tevreden? Nee, want dan zijn er weer giga wachtlijsten.
    Bovendien: van die 220.000 aan omzet blijft veel minder aan besteedbaar inkomen over dan menigeen hier denkt. En ik kan het weten, zowel mijn echtgenote als ik zijn perifeer specialist in een maatschap. We hebben een leuk huisje (geen boerderij oid!!!) en 2 kleine auto's van 5 en 8 jaar oud, de grootste is een V50. Dus om nou te zeggen dat we zo enorm veel te veel verdienen....

  24. Bestuurders en medisch specialisten zullen er op uit komen dat bij het inkomen van € 220 duizend een inzet past van circa 1.600 uur ofwel 200 werkbare dagen.???? Een beetje kort door de bocht. Medisch specialisten mogen best wat meer verantwoordelijkheid nemen. Je werkt om mensen gezond te maken en 220.000 is meer dan redelijk. Is een normaal jaar werken: 40 tot 50 uur en 20 tot 25 (?) teveel gevraagd?!?

  25. Enige jaren geleden werd het inkomen van de medisch specialist binnen het ziekenhuisbudget gebracht.
    De ziekenhuisbestuurders mochten toen al gaan bakkeleien met medisch specialisten over het uurloon en wel over het al dan niet betalen van het maximum uurloon binnen de bandbreedte. En dat terwijl de ziekenhuizen geen partij waren geweest bij het tot stand komen van de uurloon-afspraken tussen de Orde en VWS.
    De minister wenst niet meer verantwoordelijk te zijn voor een stijgende medische productie.
    De ziekenhuisbestuurders mogen dus nog verder de kooltjes uit het vuur halen terwijl het volume toch een politieke keuze is. Het is namelijk de vraag wat de burgers over hebben voor medische zorg, en daar zit nu eenmaal een honorarium in van een dokter.
    Bestuurders en medisch specialisten zullen er op uit komen dat bij het inkomen van € 220 duizend een inzet past van circa 1.600 uur ofwel 200 werkbare dagen. NB maar daarop zullen de inconveniënten ook nog een wissel trekken waardoor het aantal werkelijke dagen lager zal komen te liggen.
    Bij een 5 daagse werkweek, jawel sommige dokters hebben dat nog, zullen er >14 weken vakantie kunnen worden opgenomen, en anders is de dokter gewoon gedurende de week veel minder aanwezig.
    Hoe je het ook wendt of keert, De dokter is in ieder geval straks gemiddeld meer dan 1 kwartaal per jaar afwezig.
    Wat mogen we daarvan verwachten?
    Juist, dat de wachtlijsten weer langer worden. En wat zegt dan de opvolger van de heer Klink: “Dames en heren bestuurders, dat is uw verantwoordelijkheid en dus heeft u dat op te lossen”.
    En wat doet een deel van de medisch specialisten? Zij gaan in particuliere centra bijklussen om toch weer op hun oude inkomen te komen. En dat zal de ziekenhuisbudgetten weer sterk onder druk zetten omdat het de relatief eenvoudige en goedkope productie zal zijn. Op deze manier wordt langzaam maar zeker een aantal ziekenhuizen de nek om gedraaid. En u maar afvragen of dat de bedoeling is van VWS.
    Wie zal uiteindelijk de dupe zal worden?
    Let op in juni wie uw stem stem waard is. Ik voorspel u, het zal niet eenvoudig zijn om de juiste keuze te maken. Zowel ziekenhuizen als medisch specialisten zitten al te lang in het verdomhoekje. Misschien moeten ze maar weer eens de handen ineen slaan in plaats van dat er straks tegen elkaar moet worden gestreden.

  26. De opmerking van de Orde dat er weer wachtlijsten ontstaan vind ik wat overdreven. Er is Nederland vaak sprake van overbehandeling. We moeten slim omgaan met onze zorg.
    De specialisten in NL zijn goed en mogen ook een goed salaris hebben. In sommige gevallen loopt het uit de hand. Ik weet niet of ik zou kiezen voor dit beleid, maar goed dat minister hier iets aan doen. De redelijkheid was ver te zoeken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.