Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Klink: ‘Zorginnovatie ligt voor het oprapen’

Mark van Dorresteijn
[Weekoverzicht] Zorgverzekeraars kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de opschaling van innovatie. ‘Wij hoeven innovatie niet zelf te verzinnen. Wij moeten het oprapen’, aldus Ab Klink, bestuurder VGZ, tijdens de Startup Tour XXL.
Aftrap van de Startup Tour XXL
Aftrap van de Startup Tour XXL - Foto: Facebook/Startup Tour XXL

De Startup Tour XXL, editie e-health vond plaats op 4 juni in Amsterdam. Tegen de honderd deelnemers stappen die dag op de fiets om een bezoek af te leggen aan tien innovatieve e-health start-ups: Zestyzorg, CoolMinds, LiveSafe, Pharmafilter, Woundmonitor, Incision, Axosuits, Dinst, OWise en Mantelaar. Doel van de fietstour is om investeerders, verzekeraars en andere partijen kennis te laten maken met start-ups om de opschaling te versnellen.

Opschaling

Hoe belangrijk opschaling is, blijkt uit een bezoek aan Incision. Deze start-up onder leiding van Erik Jan Vlieger draait om nieuw studiemateriaal voor chirurgen. Geen saaie tekstboeken en meekijken over de rug van de chirurg, maar haarscherpe 3D-video’s met uitleg over operaties. De opleiding tot chirurg kan daardoor een derde korter. Ook voor derdewereldlanden biedt Incision uitkomst. In Afrika is een groot tekort aan chirurgen doordat de kosten voor de opleiding hoog zijn en de middelen beperkt. Via een hulpstuk als Google Cardboard kunnen zij toch de operatiefilm in 3D bekijken. Om het concept snel uit te bouwen, is financiering en slagkracht nodig, legt Vlieger uit. ‘Wij lopen voorop. Er is niemand die chirurgische beelden zo scherp en gestructureerd heeft vastgelegd. Als we voorop willen blijven lopen, moeten we de komende jaren snel schakelen.’

Ontwrichten

Een andere innovatie waar veel interesse naar uitgaat, is Zesty, een online platform voor het boeken van zorggerelateerde afspraken. De start-up is al actief in vijftien steden in Engeland en maakt nu de overstap naar de rest van Europa, waaronder Amsterdam. Karina Kuperus, managing partner KPMG Plexus, ziet potentieel in de app en legt uit dat de app van grote invloed op de zorg kan zijn. ‘Het betekent bijvoorbeeld dat huisartspraktijken vaker ’s avonds open zijn, omdat mensen net zo vlug een afspraak maken met een andere huisarts. Deze app kan de eerste lijn behoorlijk ontwrichten.’

Aanstormende innovaties

De start-ups in de tour zijn al vrij volwassen, maar ook minder volwassen ideeën krijgen de kans zich te bewijzen tijdens een korte pitch. Een van de ideeën heet Pacmed. De initiatiefnemers willen big data gebruiken om Nederland gezonder te maken. Ze vertellen het verhaal over een vriend met a-specifieke rugklachten. Na 14 diagnoses van 17 behandelaars en 19 behandelingen blijven de problemen onopgelost. Met Pacmed willen zij alle ervaringen verzamelen en een op maat gemaakt advies geven zodat hun vriend een behandeladvies krijgt op basis van wat blijkt te werken bij gelijksoortige patiënten.

Andere ideeën die voorbij komen, zijn een airbagriem tegen heupfracturen, een serious game voor longpatiënten die werkt met een spirometer en het voorraadsysteem Stockr om verspilling in ziekenhuizen tegen te gaan.

Oude economie

Een groot deel van de aanwezigen werkt bij VGZ. Het hoger management van de verzekeraar gebruikt de tour als inspiratiedag voor de aankomende zorginkoop. Aan het einde van de tocht concludeert VGZ-bestuurder Ab Klink dat twee van de drie start-ups klaar zijn voor opschaling. ‘Wij hoeven de innovatie alleen maar op te rapen en dat gaan we ook doen bij de inkoop voor het volgende jaar.’ Klink zegt het gevoel te hebben dat de innovatoren de huidige zorg zien als de oude economie. ‘Jullie schudden ons echt wakker’, besluit Klink. ‘Wij gaan erop sturen dat innovatie echt van de grond komt.’

2 REACTIES

  1. De inkoop zou op zichzelf beter moeten aansluiten op zorginnovatie. Innovatie en ruimte voor creativiteit en pro-activiteit wordt in de kiem gesmoord als het van boven af wordt opgelegd. Andersom is ook waar wanneer de financier niet begint met opleggen blijven de molens hetzelfde draaien…
    Groot dilemma want de hele inkoop lijkt nu op verdelen en heersen.
    Novire hoopt erop dat zorgondernemers met behulp van een valide denkmodel en integraal instrumentarium en vooruitstrevend AOIC kader in gelegenheid zijn de financier te verrassen met inzicht, voorstel kanteling, nieuw bedrijfsmodel en een nieuwe klantbelofte.
    Een organsiatie dient immers over voldoende bedijfscontinuiteit te beschikken alvorens innovatie kans van slagen heeft. Het Improvement model werkt als een corridor en neemt de klant, de medewerker, de organisatie en stakeholder gestructureerd mee in de verandering. Het model biedt namelijk richting (zicht op klant en maatschappelijke meerwaarde) en houvast (geldende wet- en regelgeving).

  2. Lees alle reacties
  3. Laten we het snel eens zijn over de potentie van de beschreven innovaties. Prikkelend, vernieuwend en kansrijk. De reactie van Ab Klink lijkt dan ook erg positief. Maar wat betekent in dit verband ‘sturen’ en ‘oprapen bij de inkoop’.
    Mijn ervaring als projectleider eHealth in de GGZ is dat zorgverzekeraars vooral denken innovatie aan te jagen door kortingsregels in de inkoop te hanteren. Ik zeg niet dat dat niet een beetje werkt maar als we echt stappen willen maken met zorginnovatie, dan zou misschien als eerste deze strategie uit ‘de oude doos’ zelf onderwerp moeten worden van innovatie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.