Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Kloof tussen zorgbestuurder en middenmanagement

Er bestaat een kloof tussen de bestuurders en de operationele managers van zorgorganisaties. Dat blijkt uit onderzoek van organisatieadviesbureau HFM. De eerste groep is zeer marktgericht terwijl de tweede groep dat in veel mindere mate is.

Als een instelling de onderzochte kloof tussen bestuur en de werkvloer negeert bij het nemen van strategische stappen, kan dat volgens HFM ernstige gevolgen hebben. Aan het landelijke persoonlijkheidsonderzoek van het bedrijf hebben 277 mensen meegewerkt. Vanuit alle takken van de zorgsector hebben zij een online persoonlijkheidstest ingevuld. Van de respondenten zaten 97 in het hogere management. Uit de resultaten blijkt dat bestuurders veel aanleg hebben voor marktgerichte competenties, en dat werknemers in de lagere regionen veel minder hoog scoren op deze competenties. Onderzoeksleider en psycholoog Tristan Lavender legt uit: “Alle deelnemers hebben een persoonlijkheidstest gedaan. Wij hebben onder andere gekeken naar persoonlijkheidaspecten als prestatiemotivatie, veranderingsgezindheid en vrijzinnigheid. Deze persoonlijkheidsaspecten bepalen hoe marktgericht iemand van nature is.”

Meenemen in marktgerichtheid

Het probleem zit hem volgens Lavender in het feit dat bestuurders die over de eigenschappen beschikken die ‘marktgericht’ zijn, lang niet allemaal over de juiste competenties beschikken om anderen in de organisatie mee te krijgen. “Het gevaar dreigt dat bestuurders hierdoor te ver voor de troepen gaan uitlopen.” De oplossing is bestuurders leren hoe zij mensen mee kunnen krijgen in meer marktgericht werken. Daarnaast moeten midden- en lagere managers leren zich meer marktgericht op te stellen. “De marktgerichtheid van zorgbestuurders biedt een uitstekende basis om marktwerking in de zorg te realiseren. Bestuurders staan nu voor de uitdaging om de hele organisatie daarin mee te krijgen.”

Marktwerking zorg

Overigens blijkt uit het onderzoek niet dat operationele managers per definitie niets van marktwerking moeten hebben. Op de vraag ‘wat vindt u van marktwerking?’, werd ook in de lagere organisatielagen grotendeels positief geantwoord. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Anton Westerlaken: ‘Met een marktgerichte aanpak lukt het ons’

Nieuwe vormen voor marktwerking in de zorg

Kalbfleisch bespeurt dalende marktwerking zorg

Zorg anticipeert te weinig op marktwerking

1 REACTIE

  1. Interessant. Vraag is of dit beeld in de care en cure hetzelfde is. En of de kloof tussen bestuurders en patienten/clienten en leden van medezeggenschapsorganen ook zo groot is.
    Het zou trouwens wenselijk zijn als niet telkens over De Zorg wordt gesproken, de verschillen tussen cure en (meestal langdurige) care zijn zo groot dat het wekken van de indruk dat er een soort zorg is, op zich al zorgelijk is.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.