Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Er komt geen absolute bezettingsnorm verpleeghuiszorg

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
In het concept kwaliteitskader voor verpleeghuizen staat geen kwantitatieve personeelsnorm. De kwaliteitsraad van Zorginstituut ziet nauwelijks bewijs voor het effect van de vaak genoemde ‘twee zorgverleners op acht bewoners’.
ouderen.hug.fotolia.jpg
Foto: fotolia

De kwaliteit van zorg wordt hier niet duidelijk beter van. Dat schrijft de Kwaliteitsraad in de conceptversie van het kwaliteitskader verpleeghuiszorg.

Geen bewijs
De Kwaliteitsraad heeft geen hard verband kunnen vinden voor een relatie tussen een vast minimum aantal personeelsleden en de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen. In de landelijke norm die algemeen moet gaan gelden, ontbreekt dan ook een kwantitatieve norm. Het conceptkader komt hiermee niet tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer. Deze nam in 2014 een motie aan van SP-Tweede Kamerlid Renske Leijten om een vast aantal medewerkers per afdeling voor te schrijven.

Arbeidsmarkt
Kwantitatieve normen houden onvoldoende rekening met de grote diversiteit in cliëntgroepen die verpleegzorg ontvangen en met de grote diversiteit in de omgeving waarin verpleegzorg wordt geleverd, zo stelt de Kwaliteitsraad. De raad houdt ook rekening met het feit dat er op korte termijn onvoldoende gekwalificeerde zorgverleners beschikbaar zijn door de te krappe arbeidsmarkt. Daarbij blijven de investeringen in het onderwijs achter om op korte termijn aan de stijgende vraag naar gekwalificeerde zorgverleners te voldoen.

Zelf bepalen
Op dit moment is een landelijke norm voor zorgverleners ‘niet realiseerbaar en niet realistisch’ zo concludeert de Kwaliteitsraad. Iedere organisatie moet zelf de noodzakelijke balans tussen de aard van de te verlenen zorg en de daarvoor noodzakelijke personeelssamenstelling bepalen. ‘Afhankelijk van de aard van de doelgroep van cliënten, het type verpleegzorgorganisatie en de lokale context kan een andere mix naar aard en volume van verschillende types zorgverleners en vrijwilligers de optimale zijn.’

Eisen
Vooralsnog moeten zorginstellingen wel voldoen aan inhoudelijke eisen, zoals:

  • Tijdens intensieve zorgmomenten (zoals opstaan) zijn er twee zorgverleners aanwezig.
  • Tijdens de dag en avond is er iemand in de huiskamer of gemeenschappelijke ruimte om de aanwezige bewoners de benodigde aandacht en nabijheid te bieden en toezicht te houden. Hierbij kan ook gedacht worden aan de inzet een vrijwilliger of familielid.
  • In iedere dagdienst, ook in het weekend, is iemand aanwezig die los van zorgtaken de juiste kennis en competenties heeft om aandacht te besteden aan een zinvolle daginvulling van cliënten.

De conceptversie van het kwaliteitskader is te vinden op de site van Zorginstituut Nederland. Stakeholders hebben tot 22 december de tijd om te reageren.

Dossier Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.
Lees meer >>

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

3 REACTIES

  1. Blijft verbijsterend dat we met elkaar accepteren dat indicaties of ZZP's op basis van uren verzilverd worden en dat een client maar moet afwachten wat hiervan geleverd kan worden. Alsof het een volstrekt vrijblijvende zaak is in welke mate er initieel voorzien kan worden in de vraag…
    Onbestaanbaar. En dan de argumenten mbt dat er geen effect aangetoond is, dat is precies het punt; kennelijk was er geen belang om überhaupt iets te meten op dit thema, dus logisch dat er geen vergelijkingen zijn. Tot slot vind ik het punt over te weinig onderwijscapaciteit om mensen op te leiden een opmerkelijk 'excuus'. Hiermee verandert de het recht van de client toch niet op het leveren van zijn ZZP/indicatie? Waar draaien we nou om heen, dat is wat er bij mij opkomt in deze…

  2. Lees alle reacties
  3. Misschien doet Zorgvisie er goed aan om te schrijven over de afministratieve rompslomp die dit nieuwe kwaliteitskader impliceert. Hoeveel geld, tijd en fte's zijn er gemoeid met het invoeren en uitvoeren van dit kader? En gaat dat dan ten koste van de kwaliteit van de zorg? Ik heb het gelezen en het is een vreselijk top-down beleid en vrees dat brancheorganisaties hier nooit akkoord mee kunnen gaan. Maar 'gelukkig' heeft het Zorginstituut 'doorzettingsmacht'.
    Verder moeten er natuurlijk ook nog kwaliteitskaders komen voor WLZ extramuraal, ZVW en WMO; uiteraard allemaal anders.
    Hoe goed bedoeld ook (want wie is er nou tegen kwaliteit), de complexiteit van regelgeving maakt de zorg steeds duurder en inefficienter.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.