Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Leren van Karolinska

Het Karolinska universitetssjukhuset in Stockholm werkt op grote schaal aan de implementatie van value based healthcare. Daar valt van te leren. Een groep van twintig medisch specialisten, managers en bestuurders ging er samen naartoe. Wat zijn de succes- en faalfactoren?
Karolinska ziekenhuis in Stockholm.
Foto: Carin Tellström

Vier van hen vertellen over het bezoek in het julinummer van Zorgvisie magazine. Arie Franx (UMCU), Lonneke van Reeuwijk (Radboudumc), Lieke Welling (LUMC) en Peter de Bruin (Turner Gezondheidszorg) waren onder de indruk van de schaal waarop Karolinska werkt. Alles is groot. Dus ook vbhc. Maar het gaat in het Karolinska om meer dan vbhc. De echte verandering is de daadwerkelijke organisatie rondom de noden van de patiënt.

Weerstand in het Karolinska

Karolinska heeft gekozen voor een ‘revolutionaire aanpak’ en niet voor evolutie of ‘kleine incrementele stappen’. Zij hebben daarvoor het momentum van de nieuwbouw benut. Verandering, zeker zo groot, radicaal en abrupt, roept onvermijdelijk weerstand op. Al viel op dat de weerstand niet zozeer leek te bestaan uit inhoudelijke bezwaren. De weerstand zit meer in het verdriet over het verlies van oude posities en werkwijzen. De collega’s in Karolinska waren enorm open over de pijn die het veel medewerkers doet om oude structuren en gedragingen los te laten. Ze hebben openhartig verteld en getoond hoe groot de uitdagingen zijn, of het nou gaat om hrm, (medisch) leiderschap, capaciteitsmanagement of ict. Op die elementen is ook veel ondersteuning georganiseerd. Het is evenwel werk in uitvoering en er moet nog veel verbeterd worden.


Het hele artikel is te lezen in Zorgvisie magazine nr. 7, 2018. Nog geen abonnee? Klik hier voor een abonnement.


Turner Gezondheidszorg organiseert op maandag 15 oktober een bijeenkomst waar u de de auteurs van het Zorgvisie-artikel en andere medisch specialisten, bestuurders en managers kunt ontmoeten. U kunt er de ‘lesson’s learned’ en ervaringen delen, bespreken tegen welke problemen u aanloopt en horen hoe anderen die adequaat hebben opgelost. Klik hier voor meer informatie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.