Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Liefdevolle zorg

Redacteur Zorgvisie
De kwaliteit van zorg in verpleeghuizen gaat omhoog als er wordt gestuurd op positieve emoties. Dat betoogde hoogleraar ouderenzorg Joris Slaets in de Zorgvisie Special over ouderenzorg.
Puck_2016.jpg

Slaets pleit daarom voor de terugkeer van ‘liefdevolle zorg’, een onderdeel waar verpleegkundigen op dit moment volgens hem weinig tijd voor hebben. Er is te weinig personeel, de medewerkers die er zijn, hebben te veel taken en ze moeten ook nog eens precies vastleggen wat ze in een dienst allemaal hebben gedaan. Tel daarbij alle regels die de Tweede Kamer voor de verpleeghuiszorg heeft bedacht en het wordt duidelijk: er is weinig tot geen ruimte om net dat beetje extra te doen waar een oudere nog levensgeluk uit haalt. Een wandelingetje door de tuin, een lekker tussendoortje of tijd voor een extra praatje, het zit er meestal niet in. En dan is er ook nog de IGZ, met een eisenlijst van hier tot Tokio, gericht op punten die de zorg misschien wel veiliger, maar niet persoonlijker maken.

Een eerlijke beloning
Een mooi betoog en helemaal waar. Ook met de oplossing die Slaets aandraagt is mijns inziens niets mis. Kijken naar wat er wel kan in de tijd die er is met een cliënt, in plaats van focussen op wat er mis gaat, klinkt als een mooie manier van werken. Het stimuleren van liefdevolle zorg en wat extra aandacht is een prachtig idee, want welke verpleegkundige wil nou alleen de basic zorg geven? Het is mooi dat Slaets pleit voor sturen op positieve emoties. Nu nog bestuurders die de regels los durven laten.

Dossier Ouderenzorg
In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.

2 REACTIES

  1. Prima boodschap Puck, waarbij ik wel een kanttekening wil plaatsen. Bestuurders moeten inderdaad soms durven de regels los te laten. Minstens zo'n uitdaging is het om anders te kijken, te denken en te doen. We zijn zo gewend vanuit zorgbehoefte te denken, dat het voor bestuurders lastig is om leefplezier van kwetsbare ouderen centraal te stellen en daarop nieuw beleid te baseren. Sturen op positieve emoties is nog een stap verder: hoe meet je die bijvoorbeeld. Wanneer bestuurders al beginnen met het ontwikkelen van een duidelijke visie is de eerste stap alvast gezet. Bestuurders die daartoe inspiratie willen opdoen, wijs ik graag op alle informatie en video's op http://www.leefplezier.nl. En wie ervaringen wil delen met ons is van harte welkom, zodat we samen meer bestuurders kunnen enthousiasmeren om leefplezier in de ouderenzorg echt op de agenda te zetten.

  2. Lees alle reacties
  3. Hoe zit het dan met het feit dat nu al verschillende zorgmedewerkers verschillend worden beoordeeld door cliënten. Client 91 jaar is opgelucht wanneer 1 bepaalde zorgmedewerkster langs komt en de andere niet! Dat heeft niets te maken met tijd of aantal personeelsleden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.