Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

LUMC bestrijdt kritiek elektronische dossiers

Mark van Dorresteijn
Binnen het Leids UMC (LUMC) kunnen dossiers niet met één druk op de knop worden geprint. ‘Maar dat wil niet zeggen dat de dossiers niet op orde zijn’, stelt Sonja Groen, woordvoerder van het ziekenhuis.
LUMC bestrijdt kritiek elektronische dossiers
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Het LUMC kreeg kritiek op het elektronisch patiëntendossier (epd) van LUMC-advocate Willemien Kastelein. Zij stelt in de Volkskrant dat niemand in het ziekenhuis precies weet op welke knop hij moet drukken om een volledig dossier uit te draaien. Zodra gegevens op papier moeten worden geprint, ontstaan problemen.’ De uitspraak volgt na een zitting van het regionaal tuchtcollege in Den Haag over baby Eline die vlak na haar geboorte in coma raakte door zuurstofgebrek. Ze overleed na twee weken. Volgens de ouders hebben de betrokken kinderartsen te traag gereageerd.

Tegenstrijdige informatie

Volgens het dagblad staat in het patiëntendossier tegenstrijdige informatie. In het dossier stonden twee tijden vermeld waarop de baby ter wereld kwam. Ook is onduidelijk wie op welk tijdstip de beademing heeft gestart. Tot slot is het onbekend vanaf welk moment de baby werd gekoeld om hersenschade te beperken. De ouders vermoeden nu dat er doelbewust is gerommeld met de gegevens om fouten te verdoezelen. Kastelein meent dat deze zaak een breder probleem aankaart. ‘De dossiervoering in ziekenhuizen is momenteel een chaos. Dat speelt niet alleen in deze casus maar ook in vele andere zaken die ik voer.’

Druk op de knop

Pas na anderhalf jaar kon het ziekenhuis de belangrijke documenten leveren die gevraagd werden door het tuchtcollege, stelt de krant. De inspectie kreeg aanvankelijk slechts de beschikking over een half dossier. Het LUMC wil verder niet ingaan op de casus, maar de woordvoerder legt wel uit dat de patiëntendossiers momenteel niet ingericht zijn om met een druk op de knop uitgeprint te worden. De reden daarvoor is dat patiëntendossiers zijn opgebouwd uit meerdere onderdelen. Het niet in een keer kunnen printen van dossiers, wil niet zeggen dat de dossiers niet op orde zijn, stelt Groen tot slot.

Reactie ChipSoft

ChipSoft zegt na het bericht over het LUMC veel vragen te hebben gehad over het epd en benadrukt dat het in dit geval niet om het epd van ChipSoft gaat, ‘maar dat het gaat om twee losse deelsystemen van andere leveranciers’.

2 REACTIES

  1. Het zelfde probleem zijn de banken met ICT voorgegaan.
    Ze kunnen de fraudes niet meer aan en de ellende daarvan komt op de schoot van de burger, die online-bankiert, terecht.
    Laten de zorg maar buiten ICT-terrein voortzetten, want dan komen we in de meest bizarre situatie, dat de cliënt nog steeds behandeld wordt maar in feite al jaren reeds gestorven is.(vb van mevrouw die op ICT-basis nog leeft echter na tien jaar, dood, in haar flatje teruggevonden wordt.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.