Het LUMC kreeg kritiek op het elektronisch patiëntendossier (epd) van LUMC-advocate Willemien Kastelein. Zij stelt in de Volkskrant dat niemand in het ziekenhuis precies weet op welke knop hij moet drukken om een volledig dossier uit te draaien. Zodra gegevens op papier moeten worden geprint, ontstaan problemen.’ De uitspraak volgt na een zitting van het regionaal tuchtcollege in Den Haag over baby Eline die vlak na haar geboorte in coma raakte door zuurstofgebrek. Ze overleed na twee weken. Volgens de ouders hebben de betrokken kinderartsen te traag gereageerd.
Tegenstrijdige informatie
Volgens het dagblad staat in het patiëntendossier tegenstrijdige informatie. In het dossier stonden twee tijden vermeld waarop de baby ter wereld kwam. Ook is onduidelijk wie op welk tijdstip de beademing heeft gestart. Tot slot is het onbekend vanaf welk moment de baby werd gekoeld om hersenschade te beperken. De ouders vermoeden nu dat er doelbewust is gerommeld met de gegevens om fouten te verdoezelen. Kastelein meent dat deze zaak een breder probleem aankaart. ‘De dossiervoering in ziekenhuizen is momenteel een chaos. Dat speelt niet alleen in deze casus maar ook in vele andere zaken die ik voer.’
Druk op de knop
Pas na anderhalf jaar kon het ziekenhuis de belangrijke documenten leveren die gevraagd werden door het tuchtcollege, stelt de krant. De inspectie kreeg aanvankelijk slechts de beschikking over een half dossier. Het LUMC wil verder niet ingaan op de casus, maar de woordvoerder legt wel uit dat de patiëntendossiers momenteel niet ingericht zijn om met een druk op de knop uitgeprint te worden. De reden daarvoor is dat patiëntendossiers zijn opgebouwd uit meerdere onderdelen. Het niet in een keer kunnen printen van dossiers, wil niet zeggen dat de dossiers niet op orde zijn, stelt Groen tot slot.
Reactie ChipSoft
ChipSoft zegt na het bericht over het LUMC veel vragen te hebben gehad over het epd en benadrukt dat het in dit geval niet om het epd van ChipSoft gaat, ‘maar dat het gaat om twee losse deelsystemen van andere leveranciers’.
Het zelfde probleem zijn de banken met ICT voorgegaan.
Ze kunnen de fraudes niet meer aan en de ellende daarvan komt op de schoot van de burger, die online-bankiert, terecht.
Laten de zorg maar buiten ICT-terrein voortzetten, want dan komen we in de meest bizarre situatie, dat de cliënt nog steeds behandeld wordt maar in feite al jaren reeds gestorven is.(vb van mevrouw die op ICT-basis nog leeft echter na tien jaar, dood, in haar flatje teruggevonden wordt.
Zoekt u nog een business case voor zorg-ict systeem validatie? Zie hier boven. En bovendien gaat IGZ vanaf 2014 handhaven op NEN7510 en CIA. Dus wie nu nu geen systeeminventarisatie met CLA heeft, is rijkelijk laat.