Het Nivel heeft onderzocht welke mix van medewerkers leidt tot goede kwaliteit van zorg in verpleeghuizen. De onderzoekers kunnen verpleeghuizen geen blauwdruk geven voor een optimale inzet. Wel is gebleken dat afdelingen waar verpleegkundigen niveau 4 meewerken op de werkvloer goed scoren op kwaliteit van zorg. De verpleegkundige als meewerkend voorvrouw bewijst haar meerwaarde omdat ze vaak beter het hele zorgproces overziet, goed is in coördineren en aansturen en andere medewerkers in de uitvoering kan coachen. Een andere succesfactor is de inzet van voldoende welzijnsmedewerkers in huiskamers. Dat leidt tot meer aandacht voor patiënten en beter begrip van hun ziektepatroon.
Goed werkgeverschap
Een andere opvallende bevinding is dat voldoende handen aan het bed en opleiding niet alles zegt. Werksfeer, samenwerking, overdracht, tevredenheid met het werk en een laag ziekteverzuim zijn ook belangrijke ingrediënten voor goede kwaliteit van zorg. Staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten-Hyllner van VWS, opdrachtgever van het onderzoek, benadrukt in een brief aan de Tweede Kamer het stimuleren van goed werkgeversschap, waarbij instellingen verantwoordelijkheid nemen voor een goede werkomgeving.
Leidraad voor inzet personeel
Het Nivel heeft onderzoek gedaan op 23 afdelingen van 12 instellingen in de langdurige zorg. Daarbij zijn 69 observaties uitgevoerd, 62 interviews afgenomen, 239 medewerkersvragenlijsten en 22 vragenlijsten van afdelingshoofden. Het Nivel heeft een leidraad gemaakt waarmee verpleeghuizen de inzet van hun personeelsmix kunnen optimaliseren. (Zorgvisie – Bart Kiers)
Lees meer:
Hoogleraar Heineman: ‘Ego’s moeten weg uit de zorg’
Pionieren voor de moderne oudere
Van belang is, dat er aan het bed iemand is, die tenminste voldoende IQ heeft om meer te snappen dan wassen/aankleden, en dat is de verpleegkundige.
Verpleeghuizen bezuinigen juist hierop onverantwoord em alle misstanden vandien
Tot mijn pensioen heb ik als ziekenhuisspecialist gewerkt en wat mij opviel aan de IGZ is hun liefde voor het bureau.
Meer deskundigheid op de werkvloer en niet erboven is iets wat we met elkaar op de werkvloer steeds al roepen. Voorvrouw is een ongelukkige term. Samenwerken en gelijkwaardigheid zou het uitgangspunt kunnen blijven waarbij ieder zijn haar vaardigheden en deskundigheid inzet. Buurtzorg is een goed voorbeeld hierin. Tot volle tevredenheid van werknemers en zorgvragers.Zie rapport nubasta.nl
Oneens, open deuren zijn dingen die niet gezegd hoeven worden omdat ze overduidelijk zijn. In NL lijken veel instellingen (of de politiek) toch niet voldoende te weten waarop ze moeten sturen om kwaliteit te blijven bieden. Bij mij zijn de conclusies inderdaad herkenbaar maar dat maakt ze nog lang niet een open deur. Dat is pas wanneer de issues over bezetting en tevredenheid niet meer spelen. Adje rem toch iets te rooskleurig!
Het is weer gelukt door het nivel na langdurig onderzoek een open deur ingetrapt te krijgen die zicht geeft op die goeie ouwe tijd. proficiat
Dat werkte vroeger prima.
Toen kwamen er “vrijgestelde “managers, die geen idee hebben van de werkelijkheid.
Hopenlijk gaan we massaal terug naar deze manier van leidinggeven.
Zou goed werkgeverschap niet de allereerste voorwaarde zijn om goed (uitvoerend) te kunnen zorgen? Gek dat daar nog onderzoek voor nodig is…
Een leidinggevende (dat is wat er impliciet wordt gezegd) op de werkvloer is dus nog steeds van belang. De lagen erboven ook anders kmomen de goede dingen niet tot stand. Ziekteverzuim is daar ook een signaal van.
Het is weer zover, ze komen erachter dat hoe het 25 jaar geleden was toch nog zo slecht nog niet was.
Een beter begrip van ziektepatroon past natuurlijk bij de verpleegkundige? Welzijnmedewerker=voor welzijn, VIG’s/ VP’s voor zorginhoudelijke deel.