Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Mensen willen regelen, niet zorgen’

Mark van Dorresteijn
Zorgorganisaties focussen zich te veel op mantelzorg en vrijwilligerswerk. ‘Dit zijn termen waar mensen zich niet in herkennen’, vertelt Michiel Wismans, medeoprichter van Nettie, een regelapp voor de zorg. De focus moet volgens hem verschuiven van mantelzorgen naar regelen.
‘Mensen willen regelen

Wismans legt uit dat de omgeving vaak bereid is om iets te doen voor een bekende zorgbehoevende. Vervoer naar de tandarts of een keer steunkousen aantrekken. ‘Het probleem is dat deze groep mensen elkaar niet treft om de taken te verdelen.’ Wismans weet uit eerste hand hoe weinig het netwerk rondom een zorgbehoevende soms doet. ‘Toen mijn moeder in het verpleeghuis woonde, realiseerde ik me hoe weinig wij eigenlijk deden. We kwamen op bezoek of maakte een wandeling. Maar daar hield het wel op. We hadden veel meer kunnen doen als we elkaar beter had gevonden, zaken beter had afgestemd en nieuwe mensen aan ons netwerk hadden toegevoegd. Zo stelden we de vrijwilliger geen extra vragen, omdat we niet wisten wie die vrijwilliger was. Begeleiden we mijn moeder nauwelijks naar activiteiten, omdat we die activiteiten niet kenden. En er werd telkens een taxibusje geregeld voor een bezoekje aan de tandarts of kapper, terwijl we dit natuurlijk best zelf hadden kunnen regelen.’

Nettie

De app Nettie moet een oplossing bieden bij het verdelen van de taken. Het is een soort uitgebreide groepswhatsapp met agenda- en regelfunctie. De taken worden door de zorgverlener, een vrijwilliger of het netwerk toegevoegd in de app. Deelnemers die een taak op zich willen nemen drukken op de knop ‘Regel ik’ om de taak aan zich te koppelen. Nettie is voor Android en iOS

Verdelen

Wismans weet dat er meerdere tools op de markt zijn om netwerken te verstevigen, zoals Familienet, WeHelpen en CarentZorgt. Deze tools slaan volgens hem niet goed aan bij zowel gebruikers als zorgorganisaties en sterven vaak een stille dood. ‘Dit komt onder andere doordat deze tools gericht zijn op mantelzorg en vrijwilligerswerk. Termen waarin mensen zich niet herkennen.’ Wat Wismans ook verbaasd is dat mensen in het netwerk altijd als ziek, zwak en misselijk worden neergezet. ‘De meeste mensen zijn tussen de 30 en 50 jaar. Zij zitten in de kracht van hun leven, maar doen simpelweg niets. Natuurlijk zijn er kwetsbare mensen, maar het overgrote deel heeft wel degelijk een goed netwerk. Als de taken verdeeld worden, hoeven mensen ook niet zo veel belast te worden.’

Ziekenhuis

Het gaat volgens Wismans niet alleen om situaties in de langdurige zorg. Ook in de curatieve zorg is behoefte aan een goed netwerk rondom een patiënt. ‘Een nieuwe trend is de rapid recovery methode waarbij de patiënt na een operatie nog dezelfde dag naar huis mag. Dat kan natuurlijk pas als het netwerk goed geregeld is. Het ziekenhuis kan via de app op voorhand al communiceren en afstemmen wie er komt helpen. Het kan enorm wat ligdagen besparen.

Pilot

De eerste pilot met de regelapp wordt momenteel gedraaid in Alblasserwaard bij zorgorganisatie De Lange Wei. Het belangrijkste volgens Wismans is om een organisatie te begeleiden bij de inzet van een nieuwe werkwijze. ‘Medewerkers denken nog vaak dat dergelijke apps ten koste gaan van hun baan, maar het kan hen juist ontzorgen waardoor zij meer tijd overhouden voor de zorgtaken waar zij voor opgeleid zijn.’ De eerste resultaten van de pilot worden medio 2015 verwacht.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.