Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Menzis en Philadelphia sluiten eerste uitkomstcontract gehandicaptenzorg

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Gehandicaptenzorginstelling Philadelphia en Menzis hebben het eerste meerjarige contract gesloten in de Wlz dat is gebaseerd op kwaliteit zoals die door cliënten wordt ervaren. Overbodige regelgeving is geschrapt en er is ruimte voor innovatie. Philadelphia kan volledige persoonsvolgende bekostiging doorvoeren.
meerjarencontract gehandicaptenzorg, uitkomsten, Philadelphia en Menzis
Greet Prins (Philadelphia) en Joris van Eijck (Menzis), foto Bert Brinkman

Het contract is ondertekend op 16 april 2018 en loopt tot en met 2020. Jan Megens: ‘Het individu is leidend. De zorgaanbieder moet presteren en zijn service en dienstverlening op orde hebben. Rusten op het budget, kan niet meer.’

Zorgcontractering

Het idee voor dit contract ontstond in 2016. Philadelphia en Menzis wilden af van de ‘jaarlijkse rituele dansjes’, zegt Bas Bodzinga, directeur Klantbelang van Philadelphia. ‘We kennen elkaar, we vertrouwen elkaar en we kennen de populatie.’ Sindsdien heeft de kennismaking zich verdiept en hebben zorgaanbieder en zorgverzekeraar meer inzicht gekregen in elkaars processen. Joris van Eijck, directeur Zorg bij Menzis: ‘We rekenen elkaar af op het resultaat in plaats van op de regels.’

Kwaliteit

Philadelphia hoeft zich onder dit contract alleen te verantwoorden voor de kwaliteit van zorg. Bestuursvoorzitter van Philadelphia, Greet Prins: ‘We meten de ervaren kwaliteit bij de cliënten en hun verwanten. De professionele kwaliteit wordt gemeten in audits. Het kwaliteitskader helpt ons hierbij.’ De verbeterplannen zijn dan ook gebaseerd op kwaliteitsonderzoeken in de organisatie en niet op lijsten met eisen die zijn opgesteld door het zorgkantoor. Prins: ‘We gebruiken geen afvinklijstjes meer met algemene kwaliteitseisen, zoals het aantal artsen gehandicaptenzorg die we op de loonlijst hebben staan. Dit is veel uitdagender: we moeten gaan uitvinden waar de cliënt zich nog niet gezien voelt.’

Herschikking

Belangrijk onderdeel van de overeenkomst is dat de herschikking is geschrapt. Beide partijen vinden dit een tijdrovend en overbodig proces. In de langdurige gehandicaptenzorg zijn de vraag en productie voorspelbaar immers stabiel. Jan Megens, manager zorgkantoor Menzis: ‘Halverwege het jaar wil de NZa een herschikking, om een idee te krijgen van de uitnutting van het macrokader. De NZa maakt een inschatting van de totale productie, gebaseerd op die van het afgelopen half jaar.’ Door het schrappen van de herschikking, is een volledige persoonsvolgende bekostiging mogelijk.

Innovatie

Tot nu toe omschrijft de ‘beleidsregel innovatie’ tot in de details hoe een vernieuwing mag worden ingezet. Het geld moet vooraf worden verantwoord en toewijsbaar zijn de individuele prestatie die wordt geleverd aan de patiënt. Maar zo zijn maatwerkoplossingen onmogelijk en die willen Menzis en Philadelphia nu juist. Megens: ‘Zorg hoort thuis bij de cliënt. De vraag was: hoe krijgen wij die adequaat gefinancierd?  Daarom hebben we de beleidsregel innovatie innovatief ingezet.’ Philadelphia krijgt ruimte in het regiobudget om maatwerkoplossingen mee te financieren.

Regeldruk

Het schrappen van de herschikking en van andere overbodige regels, levert tijd op. Bodzinga schat in dat er nu zo’n 10 fte aan administratief personeel met herschikking bezig is. Als alle zorgkantoren zouden meewerken, zou Philadelphia nog maar 2 fte nodig hebben. Zo kunnen de middelen weer ergens anders worden ingezet.

NZa

De papierwinkel voor innovatie is verleden tijd. Verantwoording voor een innovatie hoeft pas achteraf en is aan de individuele patiënt toerekenbaar. De herschikking is geschrapt, wat betekent dat de NZa dit instrument niet meer kan gebruiken als controlemiddel. Goedkeuring van de NZa was dan ook noodzakelijk voor het welslagen van de samenwerking. Het kostte enige tijd om de NZa te overtuigen, zegt Bodzinga: ‘De NZa zag de nodige uitdagingen in dit traject. In de gezamenlijke uitwerking hebben we veel tijd geïnvesteerd om voor iedere partij helder te krijgen wat de voordelen hiervan zijn. Ook de NZa ziet mogelijkheden. Deze pilot kan landelijke impact hebben.’ Om de NZa tegemoet te komen, kijkt ze mee met de administratie van Menzis, zegt Megens: ‘De jaarrekening is natuurlijk nog nodig. We hebben beloofd dat we geen gekke dingen gaan doen.’

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.