Het contract is ondertekend op 16 april 2018 en loopt tot en met 2020. Jan Megens: ‘Het individu is leidend. De zorgaanbieder moet presteren en zijn service en dienstverlening op orde hebben. Rusten op het budget, kan niet meer.’
Zorgcontractering
Het idee voor dit contract ontstond in 2016. Philadelphia en Menzis wilden af van de ‘jaarlijkse rituele dansjes’, zegt Bas Bodzinga, directeur Klantbelang van Philadelphia. ‘We kennen elkaar, we vertrouwen elkaar en we kennen de populatie.’ Sindsdien heeft de kennismaking zich verdiept en hebben zorgaanbieder en zorgverzekeraar meer inzicht gekregen in elkaars processen. Joris van Eijck, directeur Zorg bij Menzis: ‘We rekenen elkaar af op het resultaat in plaats van op de regels.’
Kwaliteit
Philadelphia hoeft zich onder dit contract alleen te verantwoorden voor de kwaliteit van zorg. Bestuursvoorzitter van Philadelphia, Greet Prins: ‘We meten de ervaren kwaliteit bij de cliënten en hun verwanten. De professionele kwaliteit wordt gemeten in audits. Het kwaliteitskader helpt ons hierbij.’ De verbeterplannen zijn dan ook gebaseerd op kwaliteitsonderzoeken in de organisatie en niet op lijsten met eisen die zijn opgesteld door het zorgkantoor. Prins: ‘We gebruiken geen afvinklijstjes meer met algemene kwaliteitseisen, zoals het aantal artsen gehandicaptenzorg die we op de loonlijst hebben staan. Dit is veel uitdagender: we moeten gaan uitvinden waar de cliënt zich nog niet gezien voelt.’
Herschikking
Belangrijk onderdeel van de overeenkomst is dat de herschikking is geschrapt. Beide partijen vinden dit een tijdrovend en overbodig proces. In de langdurige gehandicaptenzorg zijn de vraag en productie voorspelbaar immers stabiel. Jan Megens, manager zorgkantoor Menzis: ‘Halverwege het jaar wil de NZa een herschikking, om een idee te krijgen van de uitnutting van het macrokader. De NZa maakt een inschatting van de totale productie, gebaseerd op die van het afgelopen half jaar.’ Door het schrappen van de herschikking, is een volledige persoonsvolgende bekostiging mogelijk.
Innovatie
Tot nu toe omschrijft de ‘beleidsregel innovatie’ tot in de details hoe een vernieuwing mag worden ingezet. Het geld moet vooraf worden verantwoord en toewijsbaar zijn de individuele prestatie die wordt geleverd aan de patiënt. Maar zo zijn maatwerkoplossingen onmogelijk en die willen Menzis en Philadelphia nu juist. Megens: ‘Zorg hoort thuis bij de cliënt. De vraag was: hoe krijgen wij die adequaat gefinancierd? Daarom hebben we de beleidsregel innovatie innovatief ingezet.’ Philadelphia krijgt ruimte in het regiobudget om maatwerkoplossingen mee te financieren.
Regeldruk
Het schrappen van de herschikking en van andere overbodige regels, levert tijd op. Bodzinga schat in dat er nu zo’n 10 fte aan administratief personeel met herschikking bezig is. Als alle zorgkantoren zouden meewerken, zou Philadelphia nog maar 2 fte nodig hebben. Zo kunnen de middelen weer ergens anders worden ingezet.
NZa
De papierwinkel voor innovatie is verleden tijd. Verantwoording voor een innovatie hoeft pas achteraf en is aan de individuele patiënt toerekenbaar. De herschikking is geschrapt, wat betekent dat de NZa dit instrument niet meer kan gebruiken als controlemiddel. Goedkeuring van de NZa was dan ook noodzakelijk voor het welslagen van de samenwerking. Het kostte enige tijd om de NZa te overtuigen, zegt Bodzinga: ‘De NZa zag de nodige uitdagingen in dit traject. In de gezamenlijke uitwerking hebben we veel tijd geïnvesteerd om voor iedere partij helder te krijgen wat de voordelen hiervan zijn. Ook de NZa ziet mogelijkheden. Deze pilot kan landelijke impact hebben.’ Om de NZa tegemoet te komen, kijkt ze mee met de administratie van Menzis, zegt Megens: ‘De jaarrekening is natuurlijk nog nodig. We hebben beloofd dat we geen gekke dingen gaan doen.’
wow, eindelijk zo’n initiatief wat ruimte krijgt