Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Moodbot waarschuwt voor terugval of escalaties in ggz

Mark van Dorresteijn
De nieuwe game Moodbot moet ggz-cliënten waarschuwen voor terugval of escalaties. De game wordt ontwikkeld door Altrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Moodbot waarschuwt voor terugval of escalaties in ggz
Foto: Altrecht

Het spel werkt als een interactieve coach, die mensen verleidt om signalen van terugval te noteren. Dagelijks wordt naar de stemming van dat moment gevraagd en worden opdrachten gegeven. Ook kan Moodbot stimuleren om andere cliënten virtueel te bezoeken, zodat een netwerkfunctie ontstaat. Door het spelen van de game krijgt de cliënt meer inzicht in zijn eigen herstelproces en ervaart hij meer eigen regie. ‘Met deze game hebben we straks een interactieve tool waarbij de cliënt zelf meer de regie over zijn of haar behandeling neemt’, aldus Marjolein van Woudenberg, projectleider e-health van Altrecht.

Betrouwbaar beeld

‘Moodbot is een speelse manier om meer informatie te verzamelen over een cliënt’, vertelt Tom van Wel, klinisch psycholoog afdeling ABC. ‘Door de dagelijkse registratie via Moodbot krijg ik een goed, betrouwbaar overzicht over het herstel van mijn cliënt met alle bijbehorende pieken en dalen. Bij alleen wekelijkse of tweewekelijkse gesprekken ben je afhankelijk van herinneringen van de cliënt, is de hoeveelheid informatie minder en dus ook het verloop minder zichtbaar.’

Gebruikerservaring

Simon, cliënt van Roosenburg: ‘Het werken met iconen vind ik prettig. Ik vind het soms lastig om te vertellen hoe ik me voel, de iconen helpen me daarbij. Daarnaast zal ik niet snel zelf aan de bel trekken als het slecht gaat, maar ik vind het wel prettig als mijn behandelaar dit via Moodbot kan zien en naar me toe komt’.

Cliënten betrekken bij ontwikkeling Moodbot

De afdeling E-health werkt samen met Altrecht ABC, Roosenburg en Wier aan de ontwikkeling van de game. Cliënten van deze afdelingen worden bij de ontwikkeling van de game betrokken door het spelen van testgames waarbij hun ervaringen centraal staan. Ook wordt hen gevraagd naar eventuele aanpassingen of nieuwe ideeën. ‘De samenwerking met de cliënten geeft ons waardevolle, vaak verrassende input en zorgt ervoor dat Moodbot goed bij de doelgroep aansluit. Uiteindelijk weten cliënten zelf het beste wat wel of niet werkt’, legt Marjolein uit.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.