Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Natural analytics vereenvoudigt werk zorgmanager

Mark van Dorresteijn
Pas als business intelligence software intuïtief gebruikt kan worden, zullen artsen, managers en professoren het oppikken om de zorg te verbeteren. Dat stelt Lars Björk, CEO van QlikTech tijdens een bijeenkomst over de nieuwe filosofie voor QlikView, analysesoftware van QlikTech.
Natural analytics vereenvoudigt werk zorgmanager

Natural analytics is volgens Björk een natuurlijke manier van werken met analyse-software. ‘Swipen, inzoomen, selecteren en doorklikken zijn hele simpele handelingen die iedereen kent van de iPad of smartphones. Zelfs mensen die nooit met een computer hebben gewerkt, vinden snel hun weg. Datzelfde willen wij bereiken met business analytics zodat gemiddelde gebruikers zelf hun werk kunnen meten en verbeteren.’

‘Niet op het gras lopen’

James Richardson, directeur product marketing bij QlikTech, wijst naar de draaitabellen in Excel die vaak worden gebruikt. ‘Veel te moeilijk voor onervaren gebruikers. We willen gebruikers de data geven in een omgeving die voor iedereen te begrijpen is. Vooraf nadenken wat je precies wilt meten, hoeft niet. Gaandeweg kunnen gebruikers doorklikken, inzoomen of andere selecties maken.’ Richardson vertelt een anekdote over zijn autistische dochter die maar niet kon leren omgaan met een computer omdat ze de link niet legde tussen buisbeweging en acties op het scherm. Een iPad werkte daarentegen heel goed. Binnen enkele uren, kon ze allerlei taken zelfstandig uitvoeren. Volgens hem worden gebruikers vaak tegengehouden door ingewikkelde technologie, terwijl zij veel goede ideeën hebben.

Mensen zijn volgens Richardson van nature goed in het ontdekken van patronen en afwijkingen, sorteren en het ontdekken van relevantie. ‘Het is de bedoeling dat software daarop inspeelt en mensen vrijheid geeft om te doen wat ze willen. Als ik een bordje zie met “niet op het gras lopen”, dan krijg ik daar echt jeuk van. Dezelfde principes spelen ook bij veel huidige analyse-tools en daar rekenen wij mee af.’

Van rapportage naar besluitvorming

De meeste bedrijven gebruiken analytics enkel om rapportages te maken, meent Mario van Vliet, bestuurslid Deloitte Nederland. ‘Het wordt te weinig gebruikt voor sturing of voorspellen. Om hier verandering in te brengen is het belangrijk om experts aan boord te halen die echt verstand hebben van analytics. Vervolgens is het belangrijk om analyse te koppelen aan besluitvorming. Pas de informatie toe op marketing en klanten. Denk aan de nieuwe bonuskaart van Albert Heijn. Tot slot is het belangrijk om een goede strategie te hebben. Dan Sommer, BI Market Analyst bij Gartner, vult aan dat elke afdeling (marketing, verkoop, etc) zijn eigen stuk analytics moet bijhouden. Zorg ervoor dat zij ook echt iets met de software kunnen. Business intelligence komt pas echt tot leven wanneer gebruikers waarde uit het systeem kunnen halen, anders blijft het de zoveelste verplichting’, concludeert Sommer.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.