De ondervraagden denken dat het verlies aan kwaliteit zich vooral zal uiten in langere wachtlijsten (79,4 procent), minder aandacht van specialisten (67,7 procent) en minder aandacht van verpleegkundigen (63,1 procent).
Objectief beeld
Het onderzoek laat ook zien dat Nederlanders maar moeilijk hoogte kunnen krijgen van de kwaliteit van de zorg. “Dat verklaart de verwachtingen in elk geval deels”, aldus Jeanette Horlings-Koetje, Directeur Zorginkoop en Contractmanagement bij VGZ. “Het is voor de gemiddelde Nederlander nog te lastig om een objectief beeld te krijgen van de kwaliteit van de zorg. Dat voedt het idee dat het de verkeerde kant op gaat – misschien wel ten onrechte.”
Meer inzicht
Vier op de vijf ondervraagden zouden graag meer inzicht willen in de kwaliteitsverschillen in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld om een betere zorgverlener te kunnen vinden. Tweederde van de respondenten zou zelfs graag omrijden als dat betekent dat ze door een betere arts geholpen worden. Maar slechts 8,4 procent is ervan overtuigd dat ze zelf genoeg weten om de kwaliteit van een zorgverlener te kunnen beoordelen.
Oriëntatie
De respondenten oriënteren zich nu vooral via internet, bij de huisarts en/of bij de zorgverzekeraar op de kwaliteit van de zorg. Een ruime meerderheid vindt dat de overheid, dat wil zeggen de inspectie, het voortouw zou moeten nemen bij het inzichtelijk maken van de kwaliteitsverschillen. Ook voor patiëntenverenigingen, onafhankelijke instanties zoals de Consumentenbond en zorgverzekeraars zien de respondenten hier een rol weggelegd. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
Kwaliteit ziekenhuis niet altijd afhankelijk van rapportcijfer
Kwaliteit gaat door de maag
Instituut voor kwaliteit gezondheidszorg
Zorgvisie nieuwsbrief
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.
@B S
Ben het volkomen met je eens!LAAT DAT ALLEMAAL MAAR EENS DUIZEND X UITVERGROTEN-misschien helpt dat? Denk het niet ben er zelf ook al 20 j mee in de zwang.
En schamen doen ze zich nergens voor, vinden het bezwaarlijk als ze van de 190.0000 30% moeten inleveren.?
Ja het pensioen zit er nl ook in!
Zie dat eigenzinnig inhalig gedrag maar de kop in te drukken?
ook de ‘woede in de zorgmarktwerking’ de kop in wil drukken!
Maak zelf mee,dat mensen met een ‘werk-drive’ van geen 100% maar 10000%,zelf overuren in hun eigen tijd opofferen(kosteloos!),gewoon wegbezuinigd worden.Namelijk om het plafond van managers en directeuren gewoon in stand te houden ten koste van de krachten,vanwaar het eigenlijke rendement(handen aan de patiënt) moet komen?
Heb ze eens de vergelijking gemaakt,dat deze lobby in hun eigen benen schieten,maw zichzelf naast de zorg ten gronde richten!
We gaan hiermee de kant uit van de banken;’mn,deze blijven gewoonweg in het zadel,plukken ten koste van de burger.
HET ENIGE BINDMIDDEL VOOR HET WERK EN HET RESULTAAT ERVAN,IS JUIST PASSIE VOOR HET WERK,WAARBIJ DRAAGKRACHT VOOR DE TOEKOMST IS WEGGELEGD(kijk maar naar de familiebedrijven afgelopen decennia!)
Geen enkele politieke partij of maatschappelijke instantie heeft dit begrepen.