De stappen zijn volgens Crean nodig om mensen te helpen de goede app te vinden. ‘Op dit moment werkt de marketing nog onvoldoende’, zegt Crean op DigitalHealth.net. Hij wijst daarbij naar een recente studie naar apps die helpen bij het stoppen met roken. ‘De kosten en rating van de apps blijken niet van invloed op het aantal mensen dat stopt met roken. De huidige markt geeft mensen geen toegang tot de apps die zij echt nodig hebben. Ook is er nog geen wisdom of the crowd.’
Vier stappen
Om daar verandering in te brengen en kwaliteit te bevorderen, wordt het goedkeuringsmodel ontwikkeld. De eerste stap is een assessment die ontwikkelaars zelf verrichten om zeker te weten dat de zorg-app veilig is en goed werkt voor de gebruikers. Vervolgens gaat de app naar een zogenoemd ‘Crowd-sourcing panel‘ bestaande uit experts over de hele wereld. Zij kijken naar de app en valideren de assessment. In stap drie gaan de ontwikkelaars in samenwerking met academici op zoek naar bewijs dat de toepassing efficiënt is en waarde creëert. Tot slot kijken Public Health England, de NHS en andere partners naar de app en bepalen of de app van grote waarde is voor het gezondheidssysteem. Tijdens het gehele beoordelingsproces zijn de apps gewoon beschikbaar en het goedkeuringsniveau wordt bepaald per doorgelopen stap.
USP
Het model geeft goede ontwikkelaars een unique selling point, denkt Crean. ‘Het zorgt ervoor dat mensen de zorg-app makkelijker vinden. Ook zal het bijdragen aan het genereren van inkomsten zodat de ontwikkelaar kan blijven bestaan.’
Dossier: Health app award 2015
De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards