De vernieuwing van de iWlz is het resultaat van samenwerking tussen Zorginstituut Nederland, zorgkantoren en diverse andere partijen.
De informatiestandaard iWlz omvat het geheel aan afspraken en procedures rondom cliënten in de Wlz. De standaard is dus nadrukkelijk breder dan alleen ict. De standaard wordt ook gebruikt om informatie over cliënten met elkaar uit te wisselen. Het doel is zorg en ondersteuning snel en gericht bij cliënten terecht te laten komen.
De nieuwe release van de iWlz moet meer maatwerk en keuzevrijheid voor de cliënt opleveren. Ook zijn er meer mogelijkheden tot flexibele zorgtoewijzing en zijn er minder administratieve lasten voor zowel zorgverleners als zorgkantoren. Hierdoor blijft er voor zorgverleners meer tijd over om goede en passende zorg aan cliënten te bieden.
Achtergrond iWlz
De iWlz werd ingevoerd toen de AWBZ-zorg werd vervangen door de Wlz in 2015. Hierbij vond een overheveling van taken plaats naar gemeenten en verzekeraars. Vanuit de keten bekeken moesten zij toe gaan werken naar stelselonafhankelijke informatie-uitwisseling, ongeacht het domein. Zorg aan cliënten beperkt zich immers vaak niet tot één domein.
De standaardisatie van de informatie-uitwisseling kreeg daarbij bijzondere aandacht. Het risico van de bredere aanpak was immers een ongestructureerde uitwisseling. Hierdoor kon de betrouwbaarheid van databases in gevaar komen en de noodzakelijke eenheid van taal verloren gaan. Doel van de standaard was daarom een ‘domeinoverstijgende’ uitwisseling van gegevens.