“We willen niet alleen maar weten wat er mis ging en wat de gevolgen zijn’, zegt Marjolein de Booys, manager Kwaliteit bij de NPCF. ‘We willen ook graag weten of mensen zich in veilige handen voelen. En of ze het idee hebben dat ze zelf invloed kunnen uitoefenen op de veiligheid van hun behandeling.”
Melden
“Tijdens deze meldactie kunnen patiënten alles melden wat in hun ogen niet de bedoeling was, ook medicatiefouten”, stelt de NPCF. “Deze actie is niet bedoeld om het vertrouwen in de veiligheid van de zorg te verliezen. Er vinden dagelijks enorm veel handelingen in de zorg plaats en dat gaat meestal gewoon goed.” Met de meldactie wil de NPCF laten zien dat ook de patiënt een rol kan spelen in het verbeteren van de patiëntveiligheid. Daarnaast hoopt de patiëntenfederatie te achterhalen hoe mensen de veiligheid ervaren en hoe ze vinden dat er na een incident door artsen en verpleegkundigen gehandeld wordt. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)
Lees ook:
Pgb-meldactie Per Saldo loopt storm
Inspectie opent Meldpunt Gehandicaptenzorg
Zorgvisie nieuwsbrief
Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws met de gratis Zorgvisie e-mailnieuwsbrief.
Er is een oud Nederlands spreekwoord – hij die zonder zonden is werpe de eerste steen -. We zijn mensen, we werken, we doen ons best en we maken fouten. We kunnen hoog of laag springen maar fouten maken hoort bij ‘mens’ zijn. Het zit hem in- we doen ons best-. Een fout die je dan maakt is ook ellendig maar niet gemaakt uit onnadenkendheid, gemakzucht, slordigheid, een fout waar allen van kunnen leren. De organisatie -hoe valt dit te voorkomen- en degene die de fout maakte, geloof me, die wordt niet meer gemaakt. En misschien leren wij, medemensen, iemand waarderen die een fout durft te melden zodat we maatregelen kunnen nemen in de wetenschap dat ook wij fouren maken.
ben me terdege bewust,dat je eens een flinke medicatiefout begaat!
Weegt het werken in de zorg dan ook werkelijk op als je ziet hoe je te kakken wordt gezet bij zo’n fout!