Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

NPCF-directeur Wind ziet rol voor patiëntenbeweging bij ontwikkeling kwaliteitsnormen

Eindredacteur
In het julinummer van Zorgvisie magazine dat vandaag verschijnt benadrukt Wilna Wind, directeur van de NPCF dat specialisten en zorgverzekeraars niet om de patiëntenverenigingen heen kunnen als zij kwaliteitsnormen ontwikkelen.
NPCF-directeur Wind ziet rol voor patiëntenbeweging bij ontwikkeling kwaliteitsnormen

De NPCF heeft als uitganspunt dat de beroepsverenigingen van medisch specialisten verantwoordelijk zijn voor het medisch inhoudelijke deel van een kwaliteitsnorm. Maar vervolgens zouden ze in overleg moeten treden met de betreffende patiëntenvereniging. “Ga in overleg, dan krijg je een norm die zowel door de beroepsgroep als door de patiënten wordt ondersteund.”

Steeds betere normen

Op grond van deze breed gedragen normen kunnen zorgverzekeraars hun zorg inkopen. Die zorg beoordelen de consumenten en dat kan leiden tot bijstelling van de norm en zo ontstaat een systeem van marktwerking waar de consument beter van wordt. Dat is de overtuiging van de NPCF.

Programma Kwaliteit in Zicht

De patiëntenbeweging heeft onlangs ook het programma Kwaliteit in Zicht gestart om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Verschillende patiëntenorganisaties werken hierin samen.

Zorgvisie magazine

Lees het hele interview met Wilma Wind in het julinummer van Zorgvisie magazine. Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. @Jozine: dank voor je reactie. Ter verificatie het volgende. Ik merk dat er onduidelijkheid bestaat over het aantal indicatoren dat wordt opgesteld binnen het programma KIZ. Dit zijn er zeker geen 100.000. Integendeel, we sluiten zoveel mogelijk aan bij bestaande kaders en werken zoveel mogelijk samen. De matrix die je noemt is een hulpmiddel om tot de kwaliteitscriteria vanuit patiëntenperspectief te komen die (per aandoening) als belangrijk worden ervaren. We komen tot die criteria juist door patiënten (via interactieve achterbanraadplegingen)te vragen wat zij nu echt willen. De ervaring leert, dat veel van wat patiënten willen voor elke aandoening geldt. Daaruit zijn de generieke kwaliteitscriteria gegroeid, waarvoor wij, als belangenbehartigers van de patiënten, ons sterk maken in samenwerking met de zorginkopers en zorgaanbieders. Daarnaast zijn er per aandoening nog specifieke criteria op te stellen. Die kwaliteitscriteria worden o.a. gebruikt om per aandoening zorginkoopindicatoren op te stellen. Soms is dat slechts 1 belangrijke indicator waarmee we naar de zorgverzekeraar (en zorgaanbieder) gaan (bijvoorbeeld: ‘maak gebruik van de lastmeter’ of iets dergelijks). Mocht je meer in detail willen weten over het programma en hoe het werkt, neem dan gerust contact op via mvandort@npcf.nl of kijk op http://www.programmakwaliteitinzicht.nl.

  2. Lees alle reacties
  3. Dat programma Kwaliteit in Zicht maakt (het meten van) kwaliteit onbereikbaar. Met behulp van een matrix wordt elk aspect van zorg benoemd waarbij thema’s en fasen worden gescheiden. Hierdoor ontstaat een brei van 50 cellen die voor elke vorm van zorg apart moeten worden ingevuld op basis van indicatoren. Ik zie de 100.000-den indicatoren die hieruit voortvloeien al voor me. Dit is monsterlijk. En ik kan mij ook niet voorstellen dat er ook maar een patient zit te wachten op dit soort specifieke informatie. En als patienten het niet gebruiken dan zullen zorginkopers het niet gebruiken, en als die het niet gebruiken dan zullen zorgaanbieders het negeren. Ik stel voor dat we elkaar een plezier doen en samen besluiten Zorg in Zicht direct te negeren. Dan vragen we ook gelijk aan de NPCF nog een na te denken over de vraag wat patiënten nu echt willen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.