Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties9

NVZ verbaasd over oproep Pia Dijkstra

De oproep van D66 dat ziekenhuizen beter hun best moeten doen om ‘no-shows’ tegen te gaan, heeft voor verbazing gezorgd bij de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). ‘Leuk idee hoor, maar dat doen we al tijden. Het wordt al flink aangepakt, dus wij snappen die oproep op dit moment niet zo goed’, aldus een woordvoerster van de NVZ.
NVZ verbaasd over oproep Pia Dijkstra

‘Het probleem speelt vooral in de Randstad’, aldus een woordvoerster. ‘En daar wordt hard gewerkt om het aantal mensen dat wegblijft bij een afspraak terug te dringen, bijvoorbeeld door een sms’je te sturen de dag voor de afspraak.’ De NVZ spreekt van “mosterd na de maaltijd.”

Haaglanden

Bij het Medisch Centrum Haaglanden in Den Haag daalde het aantal wegblijvers toen ze een boete moesten betalen als ze zonder geldige reden niet kwamen opdagen. Tijdens de proef nam het aantal wegblijvers af van 7,5 procent in 2010 naar 4 procent dit jaar.

No-shows

D66-Tweede Kamerlid Pia Dijkstra opperde dinsdag dat onder meer betere planning, effectievere aanpak van de wachttijden en meer mogelijkheden voor de patiënt om zijn afspraak te plannen en af te zeggen, het aantal no-shows kan verminderen. (ANP – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

‘Ziekenhuis moet “no-show” aanpakken’

Boete voor no-show bij Waterlandziekenhuis

Schippers dwingt ziekenhuizen no-show aan te pakken

9 REACTIES

  1. Dick zal het wel schertsend bedoelen, natuurlijk kan iedereen zijn afspraak nakomen, er zijn ziekenhuizen die aan no-show doen, patienten hebben echter ook wel eens last van no show, of eigenlijk late show, ofwel het spreekuur loopt erg uit, ( 1 uurr / 1 1/2 uur) zonder duidelijke oorzaak en zonder dat aan de veroorzaker duidelijk wordt gemaakt dat dat niet kan.

  2. Lees alle reacties
  3. @Dick, interessante reactie. Dick schrijft: ik citeer: “eenvoudige mensen die niet gewend zijn om afspraken na te komen,voor een hele groep is dat erg moeilijk”. Dat roept bij mij verbazing op. Dick, iedereen kan toch een afspraak nakomen? En als dat niet lukt op tijd even bellen, mailen, dat je niet komt? Dat heeft niets met arm of rijk, geleerd of eenvoudig te maken. Meer met normen en waarden. Of gewoon beleefdheid.
    Het niet nakomen van afspraken kan incidenteel voorkomen door heel bijzonder omstandigheden, maar verder is dat absoluut niet nodig.
    Dus wat mij betreft niet alleen de ziekenhuizen of andere zorgaanbieders aansporen op efficiëntere aanpak maar ook zeker boetes voor patiënten die niet komen opdagen. Die laatste groep is in dit geval tenslotte de veroorzaker van onnodige kosten.

  4. Reactie van de Ned Ver v Ziekenhuizen: “”Leuk idee hoor, maar dat doen we al tijden. Het wordt al flink aangepakt, dus wij snappen die oproep op dit moment niet zo goed””. ze zeggen in voorkomende gevallen zo vaak dat ze er al mee bezig zijn, dat ze er zelf in geloven. Naar hoeveel ziekenhuizen moet ik ze brengen waaraan ze daar niets doen.

  5. en dat zegt iemand met een gezin en dubbel inkomen.Zij heeft geen enkele kijk op eenvoudige mensen die niet gewend zijn om afspraken na te komen,voor een hele groep is dat erg moeilijk en daar moet een 2e kamerlid rekening mee houden, we hebben niet allemaal een tital

  6. Dat is ook iets van deze tijd: als burgers of wie dan ook feilen constateren EN ZE HEBBEN EEN GOED IDEE OM DAT BETER TE DOEN OF TE VOORKOMEN bij overheid, zorginstellingen e.d. ZIJN DE OVERHEID, ZORGINSTELLINGEN E.D. ER ZOGENAAMD AL LANG MEE BEZIG. Niemansd zegt “dat is goed bedacht, dat gaan we bekijken en doen als het goed is”. Twee oorzaken. Het zit een beetje in onze cultuur. Een goed idee wordt in Amerika omhelst en de indiener wordt gepluimd ook al was men daar al over aan het denken of al aan het uitvoeren. Tweede: Hier is men bang dat het uitgelegd wordt als dat men dom is of niets zit te doen. OP HOEVEEL PLAATSEN ZOU MEN BIJ DEZE LAATSTE VASTSTELLING GELIJK HEBBEN. KIJK OM U HEEN EN HUIVER.

  7. No-show verdient meer aandacht. Het geeft alleen maar kosten: inefficiency in bezetting, opnieuw afspraak maken (soms zeer complex), langere wachtlijsten, afstel van zorg etc.
    Er zijn diverse methoden om no-show te verminderen, die flexibel kunnen worden ingezet. Ook bij lagere percentages is het de moeite meer dan waard. Het is zonde om deze kans op besparing te laten liggen.
    Er is een aantal ziekenhuizen actief bezig met beleid op dit gebied, maar ook een aantal dat het onderschat of vooruit schuift. Zie ook de resultaten van het onderzoek van VWS. Het is goed dat D66 dit punt op de agenda houdt, want het hoort tot de simpelste besparingen in de zorg.
    Marc Baars (Callstera BV)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.