Verzekeraars die in hun folders 100% vergoeding beloven terwijl daar geen sprake van is, worden door de NZa aangepakt. Ook verzekeraars met call centers die misleidende informatie aan klanten verstrekken worden door de NZa steekproefsgewijs gecontroleerd.
100% vergoeding
“Wij hechten grote waarde aan eerlijke en volledige informatie”, zegt Annemiek van der Laan van de NZa. “De consument is immers afhankelijk van die informatie bij het maken van een keuze voor een zorgverzekering, dus daar mogen geen haken en ogen aan zitten. Als in de voorwaarden sprake is van 100% vergoeding of volledige vergoeding dan moet die vergoeding ook daadwerkelijk 100% zijn.” Volgens Van der Laan komen de meeste klachten over verstrekkingen als de tandarts, fysiotherapie en kraamzorg.
Gedupeerde klanten
Met een aantal verzekeraars voerde de NZa een gesprek waarop zij gedupeerde klanten tegemoet komen. Ook heeft de autoriteit de vergoedingsoverzichten van alle verzekeraars onderzocht. De betrokken verzekeraars hebben te kennen gegeven dat zij aan de klachten tegemoet komen en dat de betrokken klanten de rekening alsnog volledig vergoed krijgen.
Menzis
Het televisieprogramma Kassa richtte zich voornamelijk op zorgverzekeraar Menzis. Ook zorgverzekeraar IZZ heeft de informatieverstrekking op haar site aangepast. (ZorgVisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook: