Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

NZa verplicht wachttijdregistratie voor casemanagement dementie

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De Nederlandse Zorgautoriteit gaat zorgaanbieders die casemanagement dementie aanbieden, verplichten hun wachttijden door te geven. Deze maatregel gaat op 1 december 2018 in.
verpleeghuis kwaliteitsbudget
iStock

Casemanagement dementie is de regiefunctie in de zorg voor mensen met dementie. De registratie van de wachttijden stelt de NZa in staat de wachttijden begrijpelijk en vergelijkbaar te maken voor casemanagement dementie.

Casemanagement dementie

Belangenorganisaties geven al langer aan dat de wachttijden voor casemanagement dementie te lang zijn. Maar tot nu toe ontbreekt het inzicht waar de wachtlijsten zich voordoen en wat de oorzaken daarvan zijn, zo stelt de NZa. De verplichte registratie komt voort uit een toezegging van de minister van VWS aan de Tweede Kamer.

Wachttijden

Per 1 december 2018 moeten aanbieders wachttijden bijhouden en rapporteren. In verschillende regio’s zijn dementienetwerken die het mogelijk maken om de wachttijden regionaal te registreren. Dat scheelt lokale zorgaanbieders administratieve handelingen en biedt zorgverzekeraars de mogelijkheid de inkoop van casemanagement dementie per regio beter af te stemmen en de zorg die geleverd wordt optimaal te benutten. De NZa kan door beter inzicht in de wachttijden beoordelen of mensen met dementie tijdig de juiste zorg krijgen en of verzekeraars aan hun zorgplicht voldoen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.