Casemanagement dementie is de regiefunctie in de zorg voor mensen met dementie. De registratie van de wachttijden stelt de NZa in staat de wachttijden begrijpelijk en vergelijkbaar te maken voor casemanagement dementie.
Casemanagement dementie
Belangenorganisaties geven al langer aan dat de wachttijden voor casemanagement dementie te lang zijn. Maar tot nu toe ontbreekt het inzicht waar de wachtlijsten zich voordoen en wat de oorzaken daarvan zijn, zo stelt de NZa. De verplichte registratie komt voort uit een toezegging van de minister van VWS aan de Tweede Kamer.
Wachttijden
Per 1 december 2018 moeten aanbieders wachttijden bijhouden en rapporteren. In verschillende regio’s zijn dementienetwerken die het mogelijk maken om de wachttijden regionaal te registreren. Dat scheelt lokale zorgaanbieders administratieve handelingen en biedt zorgverzekeraars de mogelijkheid de inkoop van casemanagement dementie per regio beter af te stemmen en de zorg die geleverd wordt optimaal te benutten. De NZa kan door beter inzicht in de wachttijden beoordelen of mensen met dementie tijdig de juiste zorg krijgen en of verzekeraars aan hun zorgplicht voldoen.