Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

NZa waarschuwt: wachttijden ggz nog te hoog

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De wachttijden voor mensen met autisme, persoonlijkheids- of angststoornissen, zijn nog altijd boven de norm van veertien weken.
wachttijden ggz
Foto: iStock

Het doel om de wachttijden in de ggz voor 1 juli te hebben terug gebracht, wordt zo ook niet gehaald. Daarvoor waarschuwt de NZa vandaag.

Wachttijdenproblematiek

In een brief aan staatssecretaris Blokhuis schrijft de NZa : ‘Gezien de complexiteit van de wachttijdenproblematiek en de nog immer hoge wachttijden voor sommige diagnoses is de verwachting dat niet alle wachttijden in de ggz voor 1 juli 2018 binnen de Treeknormen zullen vallen.’

Ggz

Brancheorganisaties van zorgaanbieders en zorgverzekeraars en de patiëntenverenigingen hebben met VWS afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz uiterlijk 1 juli 2018 terug te dringen tot onder de Treeknormen. Voor autisme, persoonlijkheidsstoornissen en angststoornissen overschrijden de wachttijden de Treeknormen. Bovendien zijn er verschillen per regio. In de basis-ggz zijn de wachttijden het langst in Midden-IJssel en Flevoland, maar vallen binnen de Treeknormen. In de gespecialiseerde ggz moeten vooral patiënten in Midden-Holland langer dan de norm wachten. De Nederlandse Zorgautoriteit meldt dit op basis van verzamelde wachttijdgegevens over de eerste maanden van dit jaar.

Zorgaanbieders

Het terugdringen van de wachttijden is de verantwoordelijkheid van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. In maart dit jaar heeft 71 procent van de vrijgevestigden en 59 procent van de instellingen de data aangeleverd. De kwaliteit van de data schiet volgens de NZa soms te
kort. De NZa wil dit versnellen en gaat ervoor zorgen dat zorgaanbieders informatie over hun wachttijden goed kunnen aanleveren aan Vektis, zodat zorgverzekeraars inzicht hebben in de actuele wachttijden bij de aanbieders. Ggz-aanbieders die geen wachttijden aanleveren, kunnen maatregelen van de NZa verwachten.

Zorgverzekeraars

Ook gaat de NZa gaat bij alle zorgverzekeraars controleren wat zij doen om te zorgen dat hun verzekerden tijdig passende ggz-zorg krijgen. Op basis van de resultaten van deze controles neemt de NZa ‘passende maatregelen’. Verzekerden die te lang op ggz-zorg moeten wachten kunnen hun zorgverzekeraar vragen om hen door te bemiddelen naar een zorgaanbieder die eerder tijd heeft. Als dit niet goed gaat kunnen mensen zich melden bij het meldpunt van de NZa.

Budgetplafonds

De NZa onderzoekt de relatie tussen omzetplafonds bij vrijgevestigden en wachttijden. Daarmee wil de NZa inzicht krijgen in het effect van omzetplafonds bij vrijgevestigden op het ontstaan van wachtlijsten. Ook moet blijken of door de plafonds capaciteit voor het wegwerken van wachtlijsten onbenut blijft. Dit onderzoek loopt nu en zal voor de zomer zijn afgerond.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.