Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

NZa: wachtlijstinformatie verpleeghuizen faalt

De AWBZ-brede zorgregistratie (AZR) faalt in het zichtbaar maken van wachtlijsten in de verpleeghuiszorg. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) NZa overweegt zorgaanbieders te verplichten deze informatie te publiceren.
NZa: wachtlijstinformatie verpleeghuizen faalt

De NZa stopt met haar project om wachtlijstinformatie uit de AWBZ-brede zorgregistratie toegankelijk te maken voor cliënten. De gegevens in het AZR zijn te onbetrouwbaar, staat in de Rapportage Consumenten 2009. “De NZa vindt het teleurstellend dat er nog altijd geen landelijk dekkende wachttijdinformatie beschikbaar is voor consumenten in de care”, schrijft de zorgautoriteit.

Zorgaanbieders verplichten

Zorgaanbieders, indicatiestellers en zorgkantoren wisselen sinds enkele jaren gegevens uit via AZR, maar mede door ict-problemen is de informatie niet actueel. De NZa gaat met zorgkantoren, -verzekeraars en aanbieders overleggen hoe het beter kan. ‘Desnoods’ zal ze zorgaanbieders verplichten hun wachtlijsten bekend te maken, zoals ook in de ziekenhuizen en curatieve ggz gebeurt.

Consument opvoeden

De NZa vraagt zich af of cliënten wel beseffen dat zij keuzes kunnen maken. Ze overweegt een bewustwordingscampagne voor patiënten, want de “zelfredzame consument is de motor van het zorgstelsel”. Uit een onderzoek in opdracht van de NZa blijkt onder andere dat ontevreden cliënten weinig klachten indienen, omdat ze de mogelijkheden niet kennen of denken dat het zinloos is. (Zorgvisie – Krista Kroon)

Lees ook:

‘Patiënt accepteert wachtlijst niet meer’

”Wachtlijsten langer ondanks marktwerking’

Wachtlijsten Limburgse verpleeghuizen stijgen fors

Wachtlijstcijfers nog steeds onbetrouwbaar

2 REACTIES

  1. Klanten laten kiezen werkt nogal eens niet. Een familie lid zoekt een tijdelijk onderkomen in een verpleeghuis. Het CIZ laat deze mw. kiezen, echter niet is bekend wat te kiezen valt. Want daar gaat de CIZ blijkbaar niet over, het kost ondertussen de gemeenschap wel geld dat het CIZ hier naar vraagt, zonder blijkbaar de verantwoordelijkheid te hebben aan te geven dat de gekozen instelling de benodigde zorg helemaal niet biedt! De klant geeft iets aan, het CIZ vult het in, en dan blijkt dat de gekozen instelling de benodigde zorg helemaal niet biedt, c.q. ons niet helpt.
    Dan maar weer bellen. en niks te kiezen, maar eerder moet je blij zijn iets te vinden! er is schaarste en wat heb je dan te kiezen?

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.