De NZa ontdekte na een uitspraak van het College voor Beroep (CBB) van het Bedrijfsleven dat zij niet bevoegd zijn om terugbetalingen te eisen in het geval dat zorgorganisaties onterecht factureren. Deze uitspraak heeft niet alleen gevolgen voor AWBZ-instellingen, maar ook voor patiënten die een onjuiste of te hoge zorgnota hebben betaald.
Onjuiste declaraties
De ophef ontstaat als de Tergooi ziekenhuizen in 2012 onterecht rekeningen stuurt aan AWBZ-instellingen voor het doorverwijzen van patiënten. Het CBB stelt de gedupeerde instellingen in het gelijk, maar de instellingen moeten zelf via een civielrechtelijke procedure het geld van deze onterechte facturen terugvragen.
Verplichting tot terugbetalen
De uitspraak van het CBB betekent dat de NZa zorgaanbieders niet kan verplichten tot terugbetalen van onjuiste nota’s. ‘Dit betekent ook dat de zorgautoriteit er niet voor kan zorgen dat patiënten hun geld terugkrijgen als zij te hoge of onjuiste nota’s hebben betaald aan zorgaanbieders’, stelt de NZa. ‘Voor het terugvorderen van hun geld zouden de patiënten dan dus zelf actie moeten ondernemen, desnoods via de rechter.’ Onwenselijk, vindt de NZa en daarom adviseert de autoriteit om deze terugbetalingsverplichting wel mogelijk te maken in de wet, zodat de NZa zorgaanbieders kan verplichten om onjuiste nota’s terug te betalen.
Fraude in de zorg
Zorgfraude is een structureel probleem dat de maatschappij jaarlijks veel geld kost. Het dossier bevat artikelen over frauduleuze praktijken, fraudebeheersing en foutieve declaraties.
Bekijk het dossier