Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Ombudsman ontvangt 612 meldingen over zorgkantoren

Mark van Dorresteijn
De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft 612 meldingen ontvangen over zorgkantoren. De ombudsman opende in maart een meldpunt waar burgers hun positieve en negatieve ervaringen met zorgkantoren konden melden. Van de meldingen was tachtig procent negatief, de overige reacties waren positief.
Ombudsman ontvangt 612 meldingen over zorgkantoren

De meldingen gaan in het overgrote deel over drie onderwerpen: administratieve organisatie, behulpzaamheid en informatieverstrekking. Brenninkmeijer: “Ik vind het een groot probleem dat de informatieverstrekking niet in orde is. Bij verhuizingen van de ene naar de andere regio raken papieren zoek. Of mensen krijgen tegenstrijdige, onduidelijke of onvolledige informatie.” Op basis van de meldingen constateert Brenninkmeijer een tekort aan inlevingsvermogen: ‘burgers hebben hulp nodig, dan is maatwerk noodzakelijk’. Maar hij heeft ook ongeveer 130 reacties van tevreden burgers ontvangen.

Concrete oplossingen

Binnenkort spreekt de ombudsman de managers van de zorgkantoren en vraagt hij hun om concrete oplossingen. Voor de zomer maakt de ombudsman de resultaten van dat gesprek en de verbeterplannen van de zorgkantoren bekend. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Lees ook:

AWBZ-zorg beter af bij ziektekostenverzekeraar

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.