Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

NFK: kwart kankerpatiënten mist ondersteuning in ziekenhuis

Redacteur Zorgvisie en Skipr.
Een kwart van de Nederlandse kankerpatiënten mist een vast aanspreekpunt in het ziekenhuis, terwijl de meesten daar wel behoefte aan hebben. Dat meldt de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), die donderdag aan de bel trekt.
kankerpatiënten missen ondersteuning en vast aanspreekpunt in ziekenhuis
Foto: iStock

Het onderzoek van de NFK is onder 4300 kankerpatiënten uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 3 op de 10 patiënten helemaal geen informatie over ondersteuning bij het omgaan met de ziekte, behandeling en de gevolgen daarvan, ontvangt. ‘Dit zijn cijfers die ons zorgen baren’, aldus Irene Dingemans, belangenbehartiger expertzorg bij de NFK.

Gespecialiseerd verpleegkundige

Van de ondervraagde kankerpatiënten geeft 72 procent aan een vast aanspreekpunt te hebben, maar dit is niet altijd een gespecialiseerd verpleegkundige. Bij 6 op de 10 patiënten is het vaste aanspreekpunt een gespecialiseerd verpleegkundige of verpleegkundig specialist. Bij 3 op de 10 een arts, die vaker informatie verstrekt over de ziekte en behandeling.

Volgens het onderzoek zijn verpleegkundigen vaker bereikbaar voor vragen, geven zij meer emotionele ondersteuning en hebben zij meer aandacht voor de naasten van patiënten dan artsen.

Geen vast aanspreekpunt in ziekenhuis

Desalniettemin heeft bijna een kwart van de patiënten geen vast aanspreekpunt in het ziekenhuis, terwijl 66 procent van hen aangeeft daar wel behoefte aan te hebben. ‘Zij missen iemand die bereikbaar is voor alle vragen, die informatie geeft over de gevolgen van de ziekte en behandeling, die informatie geeft over de ziekte en de behandeling en die hen kent als persoon’, aldus de NFK. ‘Het helpt enorm om een aanspreekpunt te hebben in de wirwar van medisch personeel en afdeling’, reageert een respondent in het onderzoek.

Uit het onderzoek blijk dat 3 op de 10 kankerpatiënten helemaal geen informatie hebben ontvangen over het omgaan met de ziekte, behandeling of de gevolgen daarvan. ‘Doorverwijzing of hulp voor het emotionele aspect. Dat heb ik allemaal zelf geregeld’, vertelt een andere patiënt in het onderzoek.

Masterplan ontwikkelen

Volgens de NFK zijn ziekenhuizen op weg met de organisatie van een vast aanspreekpunt. ‘Maar er valt nog veel te winnen’, aldus Dingemans. Volgens de belangenbehartiger expertzorg maakt de NFK zich zorgen over de cijfers, wegens de fysieke en sociale impact van kanker. ‘Wij vinden het daarom essentieel dat ziekenhuizen alle patiënten en hun naasten goede ondersteuning bieden, zowel bij psychische als lichamelijke klachten.’ Ook wil de federatie dat ziekenhuizen informeren waar patiënten eventuele extra hulp kunnen vinden.

Met de uitkomsten gaat de NFK ziekenhuizen, zorgverzekeraars, medische beroepsgroepen en VWS benaderen om te pleiten voor een vast aanspreekpunt in de vorm van een gespecialiseerd verpleegkundige. Verder wil de NFK de komende periode een masterplan ontwikkelen om alle kankerpatiënten een gespecialiseerd verpleegkundige als vast aanspreekpunt te bieden. De federatie gaat hiervoor samenwerking zoeken met de V&VN, V&VN oncologie en de beroepsvereniging van verpleegkundigen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.