Van de jongeren (16-25 jaar) is drie op de tien meer bezorgd over hun klachten na het raadplegen van online informatie, schrijft MedNet. Een derde van deze mensen heeft vervolgens ook meer gezondheidsklachten. Driekwart van de Nederlanders zocht het afgelopen jaar online naar antwoord op een vraag over zijn of haar gezondheid. Ook speelt online gezondheidsinformatie een belangrijke rol als aanvullende informatiebron voor bezoeken aan de huisarts of specialist, zowel vooraf (35 procent) als achteraf (38 procent).
Bron
Ruim de helft van de Nederlanders kan moeilijk bepalen of de bron van de online informatie over ziekte en gezondheid betrouwbaar is. Ook vindt circa vier op de tien Nederlanders dat de gevonden informatie vaak tegenstrijdig is. De ZegelGezond Monitor 2012 is uitgevoerd door Newcom Research & Consultancy in samenwerking met de Universiteit Twente. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking. (MedNet / Beeld © ANP Joerg Carstensen)
Lees meer:
Minister Schippers start permanente monitor e-health
Huisarts ontlast door online zoektocht patiënt
de meeste informatie is gebaseerd o0p angstzaaierij
alleen om de mensen nog meer geld uit hun zakken te kloppen
Patient empowerment! Iehels 2.0! Apps! Ipads! Partnership! De mondige en geïnformeerde patiënt!
Beter onderbouwde keuzes! Markt! Langer thuis blijven! Gelukkiger leven, langer leven, gezonder leven!
De ronkende vaagtaal van de ICT’ers kennen we allemaal.
En dan nu de feiten:…………( of “the facts” , zo u wilt) …….
Het ongenuanceerde internet gezwets blijkt ziekmakend, en dus zorgkosten verhogend.
En nu allemaal opnieuw je huiswerk doen, en dan terug komen met onderbouwde verhalen over de toegevoegde waarde van internet in het kader van , laten we het eens “empowerment” noemen.
Hoe komen jullie tot de conclusie dat de online informatie contraproductief is? Dat is niet wat op MedNet staat. Een derde heeft na het opzoeken meer klachten. Maar waarom is dat contraproductief?