Vrijlekker.nl is een campagne die een ‘online safe sextraining’ voor jongeren. De GGD wil met een persoonlijke aanpak jongeren tussen 16 en 24 jaar bereiken om ze te informeren en adviseren over veilige seks.
De vakprijs, uitgereikt door beroepsvereniging voor communicatie Logeion, gaat naar de GGD Amsterdam omdat het hier om de meest doeltreffende overheidscommunicatie gaat. “Een gedoseerde, veelzijdige inzet van middelen, een duidelijke differentiatie naar categorieën binnen de doelgroep en een speelse doch instructieve toon”, zei de jury.
Volgens onderzoeker Davidovich heeft recent onderzoek laten zien dat Vrijlekker.nl werkt: “Bij een zes maanden durende evaluatie bleek dat jongeren die Vrijlekker.nl hebben gevolgd aantoonbaar meer condooms gebruikten met hun laatste losse partner en vaste partner dan jongeren in een controlegroep die Vrijlekker.nl niet gevolgd hebben.”
Maar er waren nog meer goede resultaten: “Jongeren die Vrijlekker.nl volgden vonden het makkelijker om met hun vaste partner te praten over condooms en SOA. Daarnaast waren hun intenties hoger om zich in de toekomst te laten testen op SOA.” (ICTzorg)