“We zijn door de Consumentenbond kapotgemaakt’, zegt directeur Cengiz Akdogan van ECE in De Telegraaf. “Het personeel heeft zijn hart en ziel in de zaak gelegd, maar we moeten nu helaas het bedrijf sluiten. Vierentwintig medewerkers worden werkloos. Ik heb zelf geen cent meer en sta ook op straat.” Vorig jaar kwam ECE als slechtste uit de bus in een test van ooglasercentra door de Consumentenbond. De resultaten van het onderzoek verschenen in het juli/augustusnummer van de Consumentengids. De onderneming spande daarop een kort geding aan tegen de Consumentenbond.Vorig jaar kwam ECE als slechtste uit de bus in een test van ooglasercentra door de Consumentenbond. De resultaten van het onderzoek verschenen in het juli/augustusnummer van de Consumentengids. De onderneming spande daarop een kort geding aan tegen de Consumentenbond.
Rectificatie
De rechter oordeelde dat de consumentenorganisatie de test ten onrechte had gepresenteerd als een kwaliteitsonderzoek. Bovendien oordeelde hij dat het onderzoek onzorgvuldig was uitgevoerd. De Consumentenbond moest daarop een paginagrote rectificatie plaatsen, maar het kwaad voor ECE was al geschied. Volgens Akdogan kreeg zijn bedrijf door de negatieve berichtgeving nog maar twintig patiënten per maand terwijl ECE daarvoor negentig klanten per maand hielp. “Uit een eigen onderzoek bleek dat veel mensen bij hun keuze voor een behandeling bij een ooglasercentrum zich laten leiden door de berichtgeving van de Consumentenbond. We hebben nog wel geprobeerd via pr-acties het vertrouwen te herstellen, maar dat is niet gelukt.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees meer:
Eye Center Europe wint kort geding
Consumentenbond rectificeert uitkomst
‘Inspectie moet ooglaserklinieken aanpakken’