Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Opella levert niet volgens indicatie’

Bij zorgorganisatie Opella in Ede wordt niet conform de indicatie zorg geleverd. Dat zegt vakbondsbestuurder Jan Kramer van Abvakabo FNV.

Volgens Kramer zet Opella lager gekwalificeerd personeel in voor klanten met een zwaardere indicatie voor thuiszorg. “Stel dat iemand een indicatie heeft voor acht uur huishoudelijke zorg van niveau 2. Het komt bij Opella voor dat deze klant maar voor één uur een HV2-medewerker krijgt met de juiste kwalificaties en het juiste salaris. Voor de resterende zeven uur zorg sturen ze een medewerker die voor HV1 gekwalificeerd is.”

Aanbesteding

Deze praktijk zou zijn ingegeven doordat in Ede onder de kostprijs is aanbesteed. Dit signaal pikte Kramer op tijdens een bijeenkomst waarbij vakbonden Abvakabo FNV en RMU een petitie aanboden aan Wmo-wethouder Roel Kremers van Ede. In de petitie waarschuwen de bonden voor de aankondiging van Opella dat voor diverse medewerkers in de huishoudelijke zorg niet onverkort plaats is binnen de organisatie. Ook zouden medewerkers ervoor moeten kiezen om bijvoorbeeld salaris in te leveren.

Thuiszorgmedewerkers

Opella reageert bij monde van woordvoerder Annet Stunnenberg. Volgens haar zijn de beweringen van Kramer ongegrond. “We kiezen in het kader van goed werkgeverschap niet voor ontslag of het gedwongen omlaag brengen van de salarissen. In overleg met de vakbonden ABVAKABO, NU ’91 en RMU hebben we een plan gemaakt waarbij de medewerking van de medewerkers in de hulp bij het huishouden is gevraagd. Zij hebben een pakket van keuzemogelijkheden aangeboden gekregen.” De kern hierin is dat Opella medewerkers stimuleert om met behulp van door Opella betaalde opleiding door te groeien naar de functie van helpende of van meewerkend voorvrouw. Ook kunnen medewerkers switchen naar een andere functie binnen Opella en daarmee in hun huidige schaal blijven. Wie niet van de doorgroeimogelijkheden gebruik wil maken kan hetzelfde werk blijven doen maar dan in een lagere schaal. Hier staat een eenmalige vergoeding tegenover. Ook is vrijwillig ontslag met een vergoeding mogelijk.

Indicaties

Wat betreft het sturen van medewerkers met een lagere indicatie is Kramer volgens Stunnenberg niet goed geïnformeerd. Opella heeft een regeling met de gemeente afgesproken. Deze houdt in dat bij een indicatie HV2 wordt verwacht dat Opella ’toezicht’ houdt. Opella organiseert dit toezicht door middel van het inzetten van een voorvrouw die regelmatig contact heeft met de klant. “Het voordeel voor de klant is dat bij een eventuele wijziging van indicatie hij dezelfde medewerker houdt die het schoonmaakwerk verricht. Voordeel voor de klant en Opella is dat zowel toezicht wordt gehouden op de klant als op het geleverde werk. Voordeel voor de medewerker is dat hij gecoacht kan worden als mocht blijken dat het geleverde werk onvoldoende is.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees ook:

Opella werkt met voormannen in de thuiszorg

Bussemaker: ‘Ongelijke indicaties onwaarschijnlijk’

Stormloop op CIZ Indicatiewijzer

Bussemaker: indicatie AWBZ kan simpeler

2 REACTIES

  1. Ik vermoed dat de constatering van Jan Kramer correct is. Maar kan Jan Kramer (en ook I. Hanrath) dan ook aangeven waar vervolgens het probleem ligt MITS op verantwoorde wijze de zorg wordt verleend die noodakelijk is? Zorgverlening kan zeker verantwoord zijn en op kwalitatief goed niveau liggen zonder dat iedere keer het hoogst wenselijke deskundiheidsniveau aanwezig is. Dat niveau moet natuurlijk wel voortdurend beschikbaar zijn. Maar hiermee ‘spelen’ uit bedrijfseconomische motieven is toch een normale operatie en in lijn met onze zucht naar meer efficiency?. Uiteraard wel altijd met een verantwoorde zorglevering als randvoorwaarde!

  2. Lees alle reacties
  3. De instelling van HVl en HV2-hulp is ontstaan bij ingang van de wmo en voor niemand transparant, het minst voor de clienten.
    m.n. vanaf 2008 maakte het veel uit tot welke groep de client ver(be)oordeeld werd.
    De eigen bijdrage van de client wordt hierdoor bepaald(uiteraard nadat de belastingdienst haar gegevens over het vetrzamelinkomen heeft verstrekt.helaas altijd pas over dit inkomen dat 2 jaar voor de hulp inging werd vastgesteld.dit geeft op het moment van de zorgvraag vaak niet een goed beeld)
    het plaatsen van de goedkopere hulp was zeker in 2008 voor de zorgverlener aantrekkelijk.De uurtarieven lagen erg uit elkaar.Ik heb de indruk dat dit inmiddels verminderd is.
    Toch vind ik het fout als de zorgverlener te veel een “mindere”,zeg goedkopere kracht inzet. Dit kan niet ten goede komen aan de client, betekent een onnodig hoge claim op het gemeentelijk budget/c.q. eigen bijdrage client.
    Gemeenten zouden dit apsect ook meer moeten controleren.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.